Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Konrad Gniazdowski
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: I’m Not a Success…Yet / Nie udało mi się… jeszcze
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.3, II.4, III.4, III.7, V.2, V.4, VII.3, VIII.2, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
Cele operacyjne:
Uczeń opisuje wydarzenia z przeszłości, które mają bezpośredni wpływ na chwilę obecną oraz te, które takiego wpływu nie mają.
Uczeń opisuje jak radzić sobie z porażkami, tak aby mógł przekazać tę wiedzę innym.
Na podstawie treści z e‑materiału uczeń opisuje kroki, jakie trzeba podjąć, żeby osiągnąć sukces.
Cele motywacyjne:
Uczeń pozna słownictwo dzięki, któremu będzie mógł rozmawiać z rówieśnikami o sukcesach i porażkach.
Uczeń rozwija wiedzę na temat przydatnych strategii radzenia sobie z porażką.
Uczeń rozwija świadomość własnych możliwości oraz ograniczeń.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów nieznanych słów)
Metody/techniki nauczania:
konstruktywizm
kognitywizm
podejście komunikacyjne
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
uczenie przez działanie
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie Failure is sure to come sooner or later, but it’s not the end of the world (Przeczytaj) i pyta uczniów, jak je rozumieją. Uczniowie rozmawiają na forum klasy.
Nauczyciel odczytuje tytuł czytanki: How To Deal with Failure? i pyta uczniów, jak radzą sobie w sytuacji porażki. Zapisuje ich propozycje na tablicy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst How to Deal With Failure? (Przeczytaj) i samodzielnie wybrali odpowiednie odpowiedzi w Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach, a następnie nanoszą je na tablicę multimedialną. Uzasadniają wybór cytatami z tekstu.
Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych łączą elementy w Exercise 2 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę i w ramach dyskusji klasowej podają własne rozwiązania problemów wymienionych w zadaniu.
Uczniowie, korzystając z informacji zawartych w tekście, w parach uzupełniają na urządzeniach mobilnych Exercise 3 (Przeczytaj). Wyznaczeni przez nauczyciela uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wyjaśnia różnicę pomiędzy Past Simple i Present Perfect na podstawie podkreślonych w tekście czytanki zdań oraz informacji zawartych w wyjaśnieniach gramatycznych. Następnie zaprasza do tablicy wyznaczone osoby, prosząc o uzupełnienie poszczególnych zdań z Exercise 4 (Przeczytaj). Każde zdanie z ćwiczenia omawiane jest od strony gramatycznej na forum klasy.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w niewielkich grupach porozmawiali na temat czytanki: Which of these tips for dealing with failure do you consider the most useful? Can you think of any other helpful tips? Uczniowie metodą „burzy mózgów” wymyślają i wynotowują sposoby radzenia sobie z porażką, a następnie przedstawiciele grup prezentują na forum klasy pomysły kolegów/koleżanek z grupy.
Uczniowie podchodzą do tablicy i porządkują wyrażenia w Exercise 1 (Plik audio).
Nauczyciel odtwarza nagranie audio, a uczniowie na urządzeniach mobilnych zaznaczają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Następnie uczniowie porównują odpowiedzi w parach, po czym odczytują je na forum klasy. Nauczyciel nanosi rozwiązanie na tablicę.
Uczniowie ponownie słuchają dialogu i w parach na urządzeniach mobilnych uzupełniają Exercise 3 (Plik audio). Wyznaczone przez nauczyciela osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę, po czym uczniowie w parach odczytują dialog.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach odpowiedzieli na pytanie z Exercise 4 (Plik audio). Wskazane pary prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dyskutują w grupach czteroosobowych na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): In your opinion, what do people need to do to be successful? Reprezentanci grup relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend has just failed at something and he or she is very sad. Write him or her an email in which you:
explain that failures happen to everyone;
describe how to deal with failures;
give an example of a failure that you’ve experienced.
Your answer should be between 50‑120 words.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie słuchają materiału audio, a następnie wcielają się w rolę wokalisty i piszą list do przyjaciela, w którym opowiadają o swoich niepowodzeniach: Unfortunately, despite the best efforts of your manager to organise your way to success, you have failed at every task. Write a letter to a close friend, and confess that you have failed. Give reasons why. Use 120 words.