Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.4.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Dos and Don'ts am Arbeitsplatz/Co należy, a czego nie należy robić w pracy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o stosownych zachowaniach w miejscu pracy.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest cyberslacking;
podaje przykłady stosownych zachowań w różnych sytuacjach w pracy;
przedstawia swoje zachowanie w konkretnych sytuacjach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
nabywa wiedzę i umiejętności niezbędne w przyszłym życiu zawodowym;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
ćwiczenie (wymowa, pisownia, tworzenie różnych kombinacji zdań, łączenie zdań ze sobą, rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym (na przykład angielskim), tłumaczenie wyrazów, uogólnianie.
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
konstruktywizm,
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, praca z ilustracją interaktywną, wyjaśnienie;
aktywizująca: odgrywanie scenek (wcielanie się w inną postać), Partner Check, burza mózgów, mapa myśli;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
pytania do losowania,
numerki do losowania,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw zadań interaktywnych.
PRZEBIEG LEKCJI:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu. Zwraca także ich uwagę na tekst wprowadzający „Czy wiesz, że…” i pyta uczniów: Czy domyślacie się, co będzie tematem dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel informuje uczniów, że według niektórych badań ponad 90% pracowników w Polsce wykorzystuje w pracy internet do spraw prywatnych, szacuje się, że około 7% pracowników wykorzystuje czas pracy, aby zarobić dodatkowe pieniądze poprzez działalność w sieci, a aż 74% pracowników uważa, że akceptuje takie praktyki w miejscu pracy.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej dyskusji na temat zasad zachowania się w takich miejscach jak szkoła czy praca. Prosi uczniów o podanie konkretnych przykładów zachowań, które są ich zdaniem w tych miejscach pożądane lub niestosowne. Uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj (tweet będący tekstem źródłowym), starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel omawia dodatkowo jego treść z uczniami, aby upewnić się, że jego ogólny charakter został przez uczniów zrozumiany, zadaje pytania, np.: Soll man soziale Netzwerke und das Spielen von Computerspielen zu privaten Zwecken in der Arbeit nutzen? Wie sollen sich die Mitarbeiter benehmen? Findest du die Disziplin der Mitarbeiter wichtig? Begründe deine Meinung.
Następnie nauczyciel formułuje wraz z uczniami definicję cyberslacking'u, używając innych określeń na to zjawisko lub podając przykłady konkretnych zachowań nim będących. W ten sposób uczniowie tworzą mapę myśli do pojęcia cyberslacking, która zostaje zapisana na tablicy.
Uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Uczniowie wykonują zadania najpierw indywidualnie, a następnie porównują swoje rozwiązania z rozwiązaniami kolegi/koleżanki. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu oraz które są fałszywe.
Następnie uczniowie zapoznają się z materiałem ilustrującym w Übung 3 (statystyka dotycząca wykorzystania Internetu w pracy w celach prywatnych w Polsce) i omawiają z nauczycielem jej wyniki. Uczniowie wymieniają się spostrzeżeniami z życia codziennego na temat używania Internetu w celu innym niż praca lub nauka w szkole. Na podstawie statystyki uczniowie indywidualnie uzupełniają tekst w Übung 3. Druga część polecenia Übung 3, dotycząca zjawiska cyberslacking'u w Niemczech, będzie zadaniem domowym dla uczniów.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie, jak rozumieją powiedzenie, że dobre maniery są dla nich najlepszą przepustką. Uczniowie udzielają odpowiedzi nauczycielowi, po czym zapoznają się z ilustracją interaktywną. Odsłuchują informacje zawarte w ilustracji na temat zachowania się w pracy. Aby lepiej zrozumieć treść, mogą wspierać się transkrypcją tekstów audio.
Wybrani uczniowie losują numerki od 1 do 8, pod którymi ukrywają się pojęcia na ilustracji interaktywnej i wyjaśniają wylosowane pojęcia na forum klasy.
Następnie uczniowie dobierają się w pary i rozwiązują zadania Übung 1, 2 i 3 w części Ilustracja interaktywna, wykonując naprzemiennie przykłady oraz wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. Uczniowie dopasowują opisy zachowań do poszczególnych pojęć, łączą synonimy, słuchają wypowiedzi i określają sposoby zachowania. W kolejnym kroku dwie pary porównują swoje rozwiązania. Na koniec uczniowie dokonują refleksji nad pracą w parze. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup przygotowuje pisemną odpowiedź na wylosowane pytanie np. Was sind die Folgen von cyberslacking? Was sind die Ursachen? Wie kann cyberslacking reduziert werden? Grupy prezentują swoje odpowiedzi na pytania na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach rozmawiają na temat cyberslacking'u oraz charakterystycznych dla tego zjawiska zachowań. Uczniowie podają także przykłady stosownych zachowań w różnych sytuacjach w pracy. Wybrane pary uczniów prezentują taką rozmowę w języku niemieckim na forum klasy.
Uczniowie wykonują Aufgabe 5 w części Sprawdź się. Określają, które zachowanie jest właściwe. Następnie, pracując w parach lub 3‑osobowych grupach, przygotowują krótką inscenizację, w której przedstawiają sytuację dobrego lub złego zachowania w pracy lub w szkole. Pozostali uczniowie określają takie zachowanie, używając odpowiedniego hasła spośród podanych, np. Höflichkeit, Pünktlichkeit, Unpünktlichkeit, Zuverlässigkeit, Unzuverlässigkeit, Toleranz, Intoleranz, Aufmerksamkeit, Ignoranz itp.
Praca domowa
Uczniowie formułują (w formie krótkich zdań) sześć najistotniejszych ich zdaniem zasad poprawnego zachowania w kontaktach międzyludzkich w pracy czy też w szkole.
Uczniowie wyszukują w Internecie informacji na temat cyberslacking'u w Niemczech oraz – wykorzystując jako wzór tekst w Übung 3 w części Przeczytaj – opisują, jak ta sytuacja wygląda w Niemczech.
Materiały pomocnicze:
https://www.youtube.com/watch?v=qB4BNZhf9fE [dostęp 04.10.2023]
Uczniowie mogą pracować także z tekstem autentycznym z powyższego linku do strony internetowej. Uczniowie słuchają podcastu na temat zasad dobrego zachowania w pracy. Treść podcastu może być podstawą do głębszej analizy tematu i poszerzenia wiedzy uczniów. Uczniowie znajdują w tekście autentycznym informacje spójne z zagadnieniami poruszanymi w e‑materiale, a także nowe treści, które pomogą im podczas formułowania wypowiedzi na temat stosownych zachowań w miejscu pracy. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytania do treści nagrania:
1. Warum sind Knigge‑Regeln am Arbeitsplatz wichtig?
Welche Fehler und Fauxpas werden von Tobias Beck als Beispiele dargestellt?
Welche Tipps für gute Manieren gibt Tobias Beck an?
Warum sind viele Menschen nicht erfolgreich? Welche Gründe dafür nennt der Autor?
Uczniowie pracują w grupach z kartą Placemat. Każdy uczeń notuje informacje w swoim polu karty Placemat. Uczniowie porównują swoje notatki i zapisują w części centralnej wspólną wersję odpowiedzi. Przedstawiciele grupy prezentują odpowiedzi na forum klasy.
Materiał może zostać wykorzystany do powtórzenia zagadnienia gramatycznego Imperativ. Na podstawie treści podcastu uczniowie przygotowują ulotkę informacyjną ze wskazówkami dotyczącymi zasad dobrego zachowania. Wskazówki formułują, używając trybu rozkazującego.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej
Przed lekcją: uczniowie zapoznają się z tematem i nowym słownictwem, zostają zachęceni i zaciekawieni tematem. W ramach przygotowania do zajęć uczniowie przygotowują fiszki do tematu, np. z przymiotnikami określającymi pożądane i niepożądane cechy pracownika.
W trakcie lekcji: nauczyciel zachęca uczniów do refleksji nad stosownym zachowaniem w różnych miejscach publicznych oraz w kontaktach międzyludzkich. Uczniowie odnoszą się do informacji w ilustracji interaktywnej i wybierają te zachowania, które są ich zdaniem szczególnie ważne nie tylko w pracy, ale także np. w szkole. Nauczyciel wyświetla zdjęcia przedstawiające zachownia ludzi w różnych sytuacjach. Uczniowie opisują zdjęcia i określają zachowania, używając słownictwa z ilustracji interaktywnej.
Po lekcji: uczniowie wykorzystują informacje podane w multimedium do powtórzenia słownictwo poznanego podczas lekcji. Na podstawie informacji zawartych w ilustracji interaktywnej uczniowie przygotowują poradnik, jakich zachowań powinno się unikać w pracy.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0