Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Jankiel i kwestia żydowska w Panu Tadeuszu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele lekcji. Uczeń:
określa, jaki był stosunek Mickiewicza do przedstawicieli narodu żydowskiego na podstawie roli, jaką odgrywa Jankiel w Panu Tadeuszu,
charakteryzuje postać Jankiela i motywy jego postępowania,
wyjaśnia, jaką wizję nowoczesnej ojczyzny zaproponował Mickiewicz w Panu Tadeuszu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
praca z tekstem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Jankiel i kwestia żydowska w Panu Tadeuszu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Poleca także, by uczniowie, podzieleni na cztery grupy, wyszukali w tekście epopei fragmenty, w których pojawia się Jankiel (Księga IV: narada Robaka ze szlachtą w karczmie i głos Jankiela, Księga VII: Jankiel przeciwstawia się zajazdowi na Soplicowo, Księga X: Jankiel przynosi Robakowi list od generała Fiszera, Księga XII: Polonez).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie rozpoczynają pracę w ustalonych przed lekcją grupach. Prezentują i omawiają fragmenty epopei, w których pojawia się Jankiel. Na tablicy powstaje mapa myśli, do której przedstawiciele grup dopisują informacje na temat roli, jaką odgrywa Żyd arendarz w kolejnych księgach Pana Tadeusza. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia informacje. Po prezentacji ostatniej grupy uczniowie notują mapę myśli w zeszytach. Później grupy rozdzielają się.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza audiobook. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1: Jankiel jest w Panu Tadeuszu postacią pozytywną. Wskaż cechy bohatera, które o tym decydują. Później rozwiązują także ćw. 1. i 2. z tej samej sekcji.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną Muzeum Pana Tadeusza zamieszczoną w e‑materiale. Wspólnie wykonują polecenie: Wyjaśnij, jaką funkcję kompozycyjną pełni Mazurek Dąbrowskiego w epopei Adama Mickiewicza. Wskaż fragmenty dzieła, w których pojawia się ta patriotyczna pieśń.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Zanotuj, jaką wizję nowoczesnej ojczyzny zaproponował Mickiewicz w Panu Tadeuszu. Czy widział w nowej Polsce miejsce dla Żydów?
Materiały pomocnicze:
Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Andrzej Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997.
Andrzej Fabianowski, Mickiewicz i świat żydowski, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.