Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Piotr Obolewicz

Przedmiot: Język polski

Temat: Jankiel i kwestia żydowska w Panu Tadeuszu

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
5) interpretuje treści alegoryczne i symboliczne utworu literackiego;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
12) w interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: trenów i pieśni Jana Kochanowskiego, bajek Ignacego Krasickiego, Dziadów cz. II oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Zemsty Aleksandra Fredry, Balladyny Juliusza Słowackiego;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji. Uczeń:

  • określa, jaki był stosunek Mickiewicza do przedstawicieli narodu żydowskiego na podstawie roli, jaką odgrywa Jankiel w Panu Tadeuszu,

  • charakteryzuje postać Jankiela i motywy jego postępowania,

  • wyjaśnia, jaką wizję nowoczesnej ojczyzny zaproponował Mickiewicz w Panu Tadeuszu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • praca z tekstem;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Jankiel i kwestia żydowska w Panu Tadeuszu”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”. Poleca także, by uczniowie, podzieleni na cztery grupy, wyszukali w tekście epopei fragmenty, w których pojawia się Jankiel (Księga IV: narada Robaka ze szlachtą w karczmie i głos Jankiela, Księga VII: Jankiel przeciwstawia się zajazdowi na Soplicowo, Księga X: Jankiel przynosi Robakowi list od generała Fiszera, Księga XII: Polonez).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie rozpoczynają pracę w ustalonych przed lekcją grupach. Prezentują i omawiają fragmenty epopei, w których pojawia się Jankiel. Na tablicy powstaje mapa myśli, do której przedstawiciele grup dopisują informacje na temat roli, jaką odgrywa Żyd arendarz w kolejnych księgach Pana Tadeusza. Nauczyciel ewentualnie uzupełnia informacje. Po prezentacji ostatniej grupy uczniowie notują mapę myśli w zeszytach. Później grupy rozdzielają się.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel odtwarza audiobook. Uczniowie w parach wykonują polecenie 1: Jankiel jest w Panu Tadeuszu postacią pozytywną. Wskaż cechy bohatera, które o tym decydują. Później rozwiązują także ćw. 1. i 2. z tej samej sekcji.

  2. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną Muzeum Pana Tadeusza zamieszczoną w e‑materiale. Wspólnie wykonują polecenie: Wyjaśnij, jaką funkcję kompozycyjną pełni Mazurek Dąbrowskiego w epopei Adama Mickiewicza. Wskaż fragmenty dzieła, w których pojawia się ta patriotyczna pieśń.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.

Praca domowa:

  1. Zanotuj, jaką wizję nowoczesnej ojczyzny zaproponował Mickiewicz w Panu Tadeuszu. Czy widział w nowej Polsce miejsce dla Żydów?

Materiały pomocnicze:

  • Polonista w szkole, pod red. A. Janus‑Sitarz, Kraków 2004.

  • Andrzej Żbikowski, Żydzi, Wrocław 1997.

  • Andrzej Fabianowski, Mickiewicz i świat żydowski, Warszawa 2018.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.