Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Dlaczego ukształtowała się społeczna nauka Kościoła katolickiego?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
7) porównuje założenia myśli socjaldemokratycznej i katolickiej nauki społecznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje teksty encyklik papieskich i porównuje założenia różnych doktryn;
formułuje oceny działań Kościoła w okresie zmian społecznych na przełomie XIX i XX wieku;
porównuje sposób postrzegania problemów społecznych przez kolejnych papieży.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza źródła;
odwrócona klasa;
metoda jigsaw.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Zadaniem uczniów jest przypomnienie sobie z lekcji historii, jaką rolę odgrywał Kościół w różnych okresach, relacje państwa z Kościołem w czasach średniowiecznych i nowożytnych.
Faza wstępna
1. Burza mózgów. Uczniowie przedstawiają, jak rozumieją sformułowanie „sojusz ołtarza z tronem”.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział na trzy grupy. Zadaniem każdej z nich jest analiza fragmentów encyklik jednego z papieży z przełomu XIX i XX wieku. Zespół przygotowuje krótką charakterystykę poglądów papieża na cele społeczne.
2. Zmiana grup – metoda jigsaw. W nowo powstałych grupach musza się znaleźć przedstawiciele znający poglądy każdego z papieży. Każda z grup przygotowuje własną charakterystykę nauki społecznej Kościoła w I połowie XX wieku. Prezentacja rezultatów pracy na forum klasy.
3. Praca ze schematem. Uczniowie w parach analizują informacje na temat zasad nauki społecznej Kościoła. Krótka dyskusja dotycząca znaczenia personalizmu dla doktryny chadeckiej. Chętne osoby przedstawiają swoje opinie.
4. Dyskusja na temat, w jaki sposób zmieniła się doktryna Kościoła pod wpływem zmian społecznych XIX wieku i narodzin doktryn liberalnej i socjalistycznej. Chętne/wybrane osoby przedstawiają wnioski.
Faza podsumowująca
1. Wybrane osoby podsumowują lekcję, wskazując na nowe i stare elementy w poglądach papieży. Ocenia głębokość zmian.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
R. Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2003.
A. Heywood, Ideologie polityczne, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schemat można wykorzystać jako inspirację do przygotowania przez uczniów własnej prezentacji multimedialnej.