Numer e‑materiału: 1.3.3.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich lerne Deutsch / Uczę się języka niemieckiego
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania niektórych przedmiotów szkolnych oraz nauczycieli ich uczących

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
3) moja szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno- lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa nauczycieli: podaje, jaki nauczyciel naucza danego przedmiotu;

  • formułuje wypowiedzi ustne: informuje, jakiego przedmiotu się uczy.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • stacje zadaniowe.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (piosenka);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • puzzle (samodzielnie przygotowane przez nauczyciela);

  • memory;

  • akcesoria (zabawkowa gitara, piłka, książka do języka angielskiego, książka do matematyki, zalaminowana kartka w formie tablicy z napisem der, die, das oraz imitacja dziennika lekcyjnego).

Alternatywne wykorzystanie multimedium (plik audio)
  1. Przed nauką piosenki można przeprowadzić zabawę w głuchy telefon. Nauczyciel podaje każdej grupie hasło (nazwa przedmiotu szkolnego, np. Deutsch), jednocześnie pokazując odpowiedni rekwizyt (np. książka do języka niemieckiego). Ostatnia osoba z grupy wypowiada usłyszane słowo na głos.

  2. Podczas nauki piosenki każda grupa śpiewa inną zwrotkę. Refreny klasa śpiewa razem.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się i prosi, aby uczniowie podeszli do ławki, na której leżą różne przedmioty, i wybrali jeden z nich, np. zabawkową gitarę, piłkę, książkę do języka angielskiego, książkę do matematyki, zalaminowaną kartkę w formie tablicy z napisem der, die, das oraz imitację dziennika lekcyjnego.

plenum

10 min

Tym sposobem uczniowie podzielili się na „grupy przedmiotowe”.

Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc przy swoich „grupach przedmiotowych” oraz proponuje im odgadnięcie tematu lekcji.

grupy przedmiotowe: matematyka, język angielski, język niemiecki, muzyka i sport

Uczniowie, trzymając w rękach rekwizyty, nazywają przedmioty szkolne.

Uczniowie nazywają przedmioty szkolne w języku niemieckim lub języku angielskim.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Dymki z wypowiedziami bohaterów są zakryte. Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają Ben, Lina i pani Kluge. Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, których nauczycieli widziały dzieci na apelu szkolnym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1) oraz powtarzają za lektorem w języku niemieckim następujące wyrazy: die Klassenlehrerin, die Englischlehrerin, der Sportlehrer, der Musiklehrer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Po powtórzeniu za lektorem danego wyrazu uczniowie wykonują czynności charakterystyczne dla danego przedmiotu nauczanego w szkole, np. po wyrazie der Musiklehrer uczniowie śpiewają.

Uczniowie w swoich „grupach przedmiotowych” grają w memory w formie papierowej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), a następnie powtarzają za lektorem wyrazy der Lehrer i die Lehrerin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach/plenum

Uczniowie, trzymając swoje rekwizyty w dłoniach, aktywnie słuchają piosenki (e‑materiał: Multimedium). Przy fragmentach mówiących o danych przedmiotach szkolnych lub nauczycielach przedmiotu prezentują przed klasą właściwe akcesoria, np. na słowa meine Klassenlehrerin podnoszą miniaturę dziennika lekcyjnego.

Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają następujące wersy:
Ich lerne Deutsch und Mathe sehr gern. Heute, morgen und auch gestern. Ich treibe Sport und mache das gern. Heute, morgen und auch gestern. (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Nauczyciel wyjaśnia gestem znaczenie nieznanych wyrazów.

Nauczyciel wiesza na tablicy nazwy niektórych przedmiotów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie:

Który z tych przedmiotów nie był wymieniony w piosence? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

plenum

Uczniowie odpowiadają przez podniesienie ręki, kiedy nauczyciel odczytuje poszczególne nazwy.

Każda grupa otrzymuje mikrofon. Uczniowie słuchają piosenki ponownie i śpiewają jej refreny. Kolejne refreny śpiewane są przez poszczególne „grupy przedmiotowe” zgodnie z treścią w refrenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

Grupa prezentująca nauczyciela wychowawcę śpiewa wraz z „grupami przedmiotowymi”: język niemiecki i matematyka.

Nauczyciel przygotowuje wcześniej trzy stacje zadaniowe z różnymi ćwiczeniami. Uczniowie w swoich grupach przedmiotowych chodzą od stacji do stacji, wykonując kolejne zadania: 

stacja 1 - uzupełnianie zdań i ćwiczenie prawidłowej wymowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4); stacja 2 - wybieranie zdania, które pasuje do wcześniej usłyszanego nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5); stacja 3 - wpisywanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

praca indywidualna lub praca w grupach

metoda stacji zadaniowych

Przy każdej stacji z odsłuchem znajdują się tablety ze słuchawkami oraz kartki z zadaniami w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w klasie.

Faza podsumowująca

Nauczyciel inicjuje grę zespołową na punkty i czas, wyznaczając uczniom kolejne zadania:

  1. Każda grupa otrzymuje rysunek przedstawiający nauczycieli różnych przedmiotów oraz kartki z podpisami. Uczniowie umieszczają podpisy na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

  2. Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

  3. Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w grupach

10 min

Nauczyciel bierze do ręki kolejne przedmioty charakterystyczne dla poszczególnych przedmiotów szkolnych i mówi np. Ich lerne Englisch. Uczniowie decydują, czy nauczyciel pokazuje rekwizyt związany z przedmiotem, o którym mowa. Jeżeli nauczyciel trzyma książkę do języka angielskiego, wówczas uczniowie odpowiadają ja, a jeżeli pokazuje gitarę, uczniowie odpowiadają nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). 

plenum

Nauczyciel prosi do siebie chętnych uczniów. Podchodzą do niego kolejno, biorą do ręki rekwizyty symbolizujące poszczególne przedmioty szkolne i mówią, np.Ich lerne Englisch, Ich lerne Musik … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5 i 6).

praca indywidualna

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się i prosi, aby uczniowie podeszli do ławki, na której leżą różne przedmioty, i wybrali jeden z nich, np. zabawkową gitarę, piłkę, książkę do języka angielskiego, książkę do matematyki, zalaminowaną kartkę w formie tablicy z napisem der, die, das oraz imitację dziennika lekcyjnego.

plenum

10 min

Tym sposobem uczniowie podzielili się na „grupy przedmiotowe”.

Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc przy swoich „grupach przedmiotowych” oraz proponuje im odgadnięcie tematu lekcji.

grupy przedmiotowe: matematyka, język angielski, język niemiecki, muzyka i sport

Uczniowie, trzymając w rękach rekwizyty, nazywają przedmioty szkolne.

Uczniowie nazywają przedmioty szkolne w języku niemieckim lub języku angielskim.

Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Dymki z wypowiedziami bohaterów są zakryte. Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają Ben, Lina i pani Kluge. Uczniowie podają swoje propozycje.

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum

25 min

Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, których nauczycieli widziały dzieci na apelu szkolnym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1) oraz powtarzają za lektorem w języku niemieckim następujące wyrazy: die Klassenlehrerin, die Englischlehrerin, der Sportlehrer, der Musiklehrer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Po powtórzeniu za lektorem danego wyrazu uczniowie wykonują czynności charakterystyczne dla danego przedmiotu nauczanego w szkole, np. po wyrazie der Musiklehrer uczniowie śpiewają.

Uczniowie w swoich „grupach przedmiotowych” grają w memory w formie papierowej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), a następnie powtarzają za lektorem wyrazy der Lehrer i die Lehrerin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

praca w grupach/plenum

Uczniowie, trzymając swoje rekwizyty w dłoniach, aktywnie słuchają piosenki (e‑materiał: Multimedium). Przy fragmentach mówiących o danych przedmiotach szkolnych lub nauczycielach przedmiotu prezentują przed klasą właściwe akcesoria, np. na słowa meine Klassenlehrerin podnoszą miniaturę dziennika lekcyjnego.

Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają następujące wersy:
Ich lerne Deutsch und Mathe sehr gern. Heute, morgen und auch gestern. Ich treibe Sport und mache das gern. Heute, morgen und auch gestern. (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

Nauczyciel wyjaśnia gestem znaczenie nieznanych wyrazów.

Nauczyciel wiesza na tablicy nazwy niektórych przedmiotów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie:

Który z tych przedmiotów nie był wymieniony w piosence? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

plenum

Uczniowie odpowiadają przez podniesienie ręki, kiedy nauczyciel odczytuje poszczególne nazwy.

Każda grupa otrzymuje mikrofon. Uczniowie słuchają piosenki ponownie i śpiewają jej refreny. Kolejne refreny śpiewane są przez poszczególne „grupy przedmiotowe” zgodnie z treścią w refrenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

plenum

Grupa prezentująca nauczyciela wychowawcę śpiewa wraz z „grupami przedmiotowymi”: język niemiecki i matematyka.

Nauczyciel przygotowuje wcześniej trzy stacje zadaniowe z różnymi ćwiczeniami. Uczniowie w swoich grupach przedmiotowych chodzą od stacji do stacji, wykonując kolejne zadania: 

stacja 1 - uzupełnianie zdań i ćwiczenie prawidłowej wymowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4); stacja 2 - wybieranie zdania, które pasuje do wcześniej usłyszanego nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5); stacja 3 - wpisywanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).

praca indywidualna lub praca w grupach

metoda stacji zadaniowych

Przy każdej stacji z odsłuchem znajdują się tablety ze słuchawkami oraz kartki z zadaniami w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w klasie.

Faza podsumowująca

Nauczyciel inicjuje grę zespołową na punkty i czas, wyznaczając uczniom kolejne zadania:

  1. Każda grupa otrzymuje rysunek przedstawiający nauczycieli różnych przedmiotów oraz kartki z podpisami. Uczniowie umieszczają podpisy na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

  2. Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

  3. Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca w grupach

10 min

Nauczyciel bierze do ręki kolejne przedmioty charakterystyczne dla poszczególnych przedmiotów szkolnych i mówi np. Ich lerne Englisch. Uczniowie decydują, czy nauczyciel pokazuje rekwizyt związany z przedmiotem, o którym mowa. Jeżeli nauczyciel trzyma książkę do języka angielskiego, wówczas uczniowie odpowiadają ja, a jeżeli pokazuje gitarę, uczniowie odpowiadają nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Nauczyciel prosi do siebie chętnych uczniów. Podchodzą do niego kolejno, biorą do ręki rekwizyty symbolizujące poszczególne przedmioty szkolne i mówią, np. Ich lerne Englisch, Ich lerne Musik … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5 i 6).

praca indywidualna

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec