Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.3.2
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Ich lerne Deutsch / Uczę się języka niemieckiego
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania niektórych przedmiotów szkolnych oraz nauczycieli ich uczących
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się i prosi, aby uczniowie podeszli do ławki, na której leżą różne przedmioty, i wybrali jeden z nich, np. zabawkową gitarę, piłkę, książkę do języka angielskiego, książkę do matematyki, zalaminowaną kartkę w formie tablicy z napisem der, die, das oraz imitację dziennika lekcyjnego. | plenum | 10 min | Tym sposobem uczniowie podzielili się na „grupy przedmiotowe”. |
Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc przy swoich „grupach przedmiotowych” oraz proponuje im odgadnięcie tematu lekcji. | grupy przedmiotowe: matematyka, język angielski, język niemiecki, muzyka i sport | ||
Uczniowie, trzymając w rękach rekwizyty, nazywają przedmioty szkolne. | Uczniowie nazywają przedmioty szkolne w języku niemieckim lub języku angielskim. | ||
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Dymki z wypowiedziami bohaterów są zakryte. Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają Ben, Lina i pani Kluge. Uczniowie podają swoje propozycje. | |||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | 25 min | |
Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, których nauczycieli widziały dzieci na apelu szkolnym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1) oraz powtarzają za lektorem w języku niemieckim następujące wyrazy: die Klassenlehrerin, die Englischlehrerin, der Sportlehrer, der Musiklehrer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | Po powtórzeniu za lektorem danego wyrazu uczniowie wykonują czynności charakterystyczne dla danego przedmiotu nauczanego w szkole, np. po wyrazie der Musiklehrer uczniowie śpiewają. | ||
Uczniowie w swoich „grupach przedmiotowych” grają w memory w formie papierowej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), a następnie powtarzają za lektorem wyrazy der Lehrer i die Lehrerin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | praca w grupach/plenum | ||
Uczniowie, trzymając swoje rekwizyty w dłoniach, aktywnie słuchają piosenki (e‑materiał: Multimedium). Przy fragmentach mówiących o danych przedmiotach szkolnych lub nauczycielach przedmiotu prezentują przed klasą właściwe akcesoria, np. na słowa meine Klassenlehrerin podnoszą miniaturę dziennika lekcyjnego. | |||
Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają następujące wersy: | Nauczyciel wyjaśnia gestem znaczenie nieznanych wyrazów. | ||
Nauczyciel wiesza na tablicy nazwy niektórych przedmiotów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie: Który z tych przedmiotów nie był wymieniony w piosence? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | plenum | Uczniowie odpowiadają przez podniesienie ręki, kiedy nauczyciel odczytuje poszczególne nazwy. | |
Każda grupa otrzymuje mikrofon. Uczniowie słuchają piosenki ponownie i śpiewają jej refreny. Kolejne refreny śpiewane są przez poszczególne „grupy przedmiotowe” zgodnie z treścią w refrenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | plenum | Grupa prezentująca nauczyciela wychowawcę śpiewa wraz z „grupami przedmiotowymi”: język niemiecki i matematyka. | |
Nauczyciel przygotowuje wcześniej trzy stacje zadaniowe z różnymi ćwiczeniami. Uczniowie w swoich grupach przedmiotowych chodzą od stacji do stacji, wykonując kolejne zadania: stacja 1 - uzupełnianie zdań i ćwiczenie prawidłowej wymowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4); stacja 2 - wybieranie zdania, które pasuje do wcześniej usłyszanego nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5); stacja 3 - wpisywanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6). | praca indywidualna lub praca w grupach | metoda stacji zadaniowych Przy każdej stacji z odsłuchem znajdują się tablety ze słuchawkami oraz kartki z zadaniami w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w klasie. | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel inicjuje grę zespołową na punkty i czas, wyznaczając uczniom kolejne zadania:
| praca w grupach | 10 min | |
Nauczyciel bierze do ręki kolejne przedmioty charakterystyczne dla poszczególnych przedmiotów szkolnych i mówi np. Ich lerne Englisch. Uczniowie decydują, czy nauczyciel pokazuje rekwizyt związany z przedmiotem, o którym mowa. Jeżeli nauczyciel trzyma książkę do języka angielskiego, wówczas uczniowie odpowiadają ja, a jeżeli pokazuje gitarę, uczniowie odpowiadają nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | plenum | ||
Nauczyciel prosi do siebie chętnych uczniów. Podchodzą do niego kolejno, biorą do ręki rekwizyty symbolizujące poszczególne przedmioty szkolne i mówią, np.Ich lerne Englisch, Ich lerne Musik … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5 i 6). | praca indywidualna | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się i prosi, aby uczniowie podeszli do ławki, na której leżą różne przedmioty, i wybrali jeden z nich, np. zabawkową gitarę, piłkę, książkę do języka angielskiego, książkę do matematyki, zalaminowaną kartkę w formie tablicy z napisem der, die, das oraz imitację dziennika lekcyjnego.
plenum
10 min
Tym sposobem uczniowie podzielili się na „grupy przedmiotowe”.
Nauczyciel prosi uczniów o zajęcie miejsc przy swoich „grupach przedmiotowych” oraz proponuje im odgadnięcie tematu lekcji.
grupy przedmiotowe: matematyka, język angielski, język niemiecki, muzyka i sport
Uczniowie, trzymając w rękach rekwizyty, nazywają przedmioty szkolne.
Uczniowie nazywają przedmioty szkolne w języku niemieckim lub języku angielskim.
Nauczyciel pokazuje uczniom ilustracje do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Dymki z wypowiedziami bohaterów są zakryte. Uczniowie zastanawiają się, o czym rozmawiają Ben, Lina i pani Kluge. Uczniowie podają swoje propozycje.
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza dialog (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
25 min
Uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie, których nauczycieli widziały dzieci na apelu szkolnym (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1) oraz powtarzają za lektorem w języku niemieckim następujące wyrazy: die Klassenlehrerin, die Englischlehrerin, der Sportlehrer, der Musiklehrer (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Po powtórzeniu za lektorem danego wyrazu uczniowie wykonują czynności charakterystyczne dla danego przedmiotu nauczanego w szkole, np. po wyrazie der Musiklehrer uczniowie śpiewają.
Uczniowie w swoich „grupach przedmiotowych” grają w memory w formie papierowej (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3), a następnie powtarzają za lektorem wyrazy der Lehrer i die Lehrerin (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
praca w grupach/plenum
Uczniowie, trzymając swoje rekwizyty w dłoniach, aktywnie słuchają piosenki (e‑materiał: Multimedium). Przy fragmentach mówiących o danych przedmiotach szkolnych lub nauczycielach przedmiotu prezentują przed klasą właściwe akcesoria, np. na słowa meine Klassenlehrerin podnoszą miniaturę dziennika lekcyjnego.
Przy drugim słuchaniu piosenki uczniowie wykonują te same czynności. Dodatkowo śpiewają następujące wersy:
Ich lerne Deutsch und Mathe sehr gern. Heute, morgen und auch gestern. Ich treibe Sport und mache das gern. Heute, morgen und auch gestern. (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
Nauczyciel wyjaśnia gestem znaczenie nieznanych wyrazów.
Nauczyciel wiesza na tablicy nazwy niektórych przedmiotów i prosi uczniów o odpowiedź na pytanie:
Który z tych przedmiotów nie był wymieniony w piosence? (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
plenum
Uczniowie odpowiadają przez podniesienie ręki, kiedy nauczyciel odczytuje poszczególne nazwy.
Każda grupa otrzymuje mikrofon. Uczniowie słuchają piosenki ponownie i śpiewają jej refreny. Kolejne refreny śpiewane są przez poszczególne „grupy przedmiotowe” zgodnie z treścią w refrenie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
plenum
Grupa prezentująca nauczyciela wychowawcę śpiewa wraz z „grupami przedmiotowymi”: język niemiecki i matematyka.
Nauczyciel przygotowuje wcześniej trzy stacje zadaniowe z różnymi ćwiczeniami. Uczniowie w swoich grupach przedmiotowych chodzą od stacji do stacji, wykonując kolejne zadania:
stacja 1 - uzupełnianie zdań i ćwiczenie prawidłowej wymowy (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4); stacja 2 - wybieranie zdania, które pasuje do wcześniej usłyszanego nagrania (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5); stacja 3 - wpisywanie brakujących wyrazów (e‑materiał: Multimedium, polecenie 6).
praca indywidualna lub praca w grupach
metoda stacji zadaniowych
Przy każdej stacji z odsłuchem znajdują się tablety ze słuchawkami oraz kartki z zadaniami w liczbie odpowiadającej liczbie uczniów w klasie.
Faza podsumowująca
Nauczyciel inicjuje grę zespołową na punkty i czas, wyznaczając uczniom kolejne zadania:
Każda grupa otrzymuje rysunek przedstawiający nauczycieli różnych przedmiotów oraz kartki z podpisami. Uczniowie umieszczają podpisy na obrazku (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
Uczniowie uzupełniają luki w zdaniach (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
Uczniowie układają puzzle (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca w grupach
10 min
Nauczyciel bierze do ręki kolejne przedmioty charakterystyczne dla poszczególnych przedmiotów szkolnych i mówi np. Ich lerne Englisch. Uczniowie decydują, czy nauczyciel pokazuje rekwizyt związany z przedmiotem, o którym mowa. Jeżeli nauczyciel trzyma książkę do języka angielskiego, wówczas uczniowie odpowiadają ja, a jeżeli pokazuje gitarę, uczniowie odpowiadają nein (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
plenum
Nauczyciel prosi do siebie chętnych uczniów. Podchodzą do niego kolejno, biorą do ręki rekwizyty symbolizujące poszczególne przedmioty szkolne i mówią, np. Ich lerne Englisch, Ich lerne Musik … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5 i 6).
praca indywidualna
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0