Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: Biologia

Temat: Protisty powodujące choroby

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Protisty. Uczeń:
5) przedstawia drogi zarażenia się i zasady profilaktyki chorób wywołanych przez protisty (malaria, toksoplazmoza, lamblioza, czerwonka pełzakowa, rzęsistkowica);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych; technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • Wymienia choroby wywoływane przez protisty

  • Charakteryzuje sposoby zakażania się protistami chorobotwórczymi

  • Omawia działania profilaktyczne przeciwko chorobom wywołanym przez protisty

  • Wskazuje rejony zagrożone malarią i śpiączką afrykańską

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • WebQuest.

Metody i techniki nauczania:

  • praca z materiałem źródłowym z e‑podręcznika

  • ćwiczenia przedmiotowe

  • quiz

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • quiz

  • magnesy

  • szary papier

  • markery

  • karteczki

  • pudełko na karteczki

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przypomnienie informacji z ostatniej lekcji.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom po 5 karteczek, a następnie prosi o zapisanie na nich 5 różnych nazw chorób na jakie chorowali w ostatnim czasie.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie nauczyciela. Jeden z uczniów zbiera karteczki od wszystkich do pudełka.

  3. Uczniowie po kolei podchodzą do nauczyciela. Losują po 5 karteczek, a następnie dopasowują nazwy chorób do odpowiednich grup zamieszczonych na wcześniej przygotowanej planszy. Jeżeli nazwa choroby już się pojawiała, w odpowiedniej kolumnie sumują liczbę wylosowanych chorób.

  4. Nauczyciel podsumowuje wyniki tabeli. Najwięcej chorób spowodowanych było zakażeniami wirusowymi i bakteryjnymi. Mniejszość (lub ich brak) stanowiły zakażenia grzybicze, a także zakażenia płazińcami, robakami obłymi i protistami. Nauczyciel wskazuje protisty jako pasożyty człowieka.

  5. Uczniowie zapoznają się z tekstem zawartym w e‑materiale, a następnie samodzielnie wykonują quiz.

  6. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie 7 i 8 zawarte w e‑materiale. Nauczyciel obserwuje pracę uczniów i odpowiada na ewentualne pytania.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące lekcję, ocenia poprawność odpowiedzi.

Praca domowa

Na podstawie dostępnych źródeł informacji wybierz trzy gatunki protistów powodujących choroby u ludzi lub zwierząt. Skonstruuj tabelę, w której zamieścisz informacje dotyczące sposobu zakażenia, objawów oraz profilaktyki.

Materiały pomocnicze

RP4rX9z8EosmS

Załacznik 1. Plansza – nazwa choroby i czynnik ją wywołujący.
Plik PDF o rozmiarze 32.18 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium

Multimedium można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcję.