Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa i funkcje błony komórkowej
Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia budowę błony komórkowej;
wykazuje związek między budową błony komórkowej a pełnionymi przez nią funkcjami.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie hybrydowe.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
pogadanka;
plakat;
SZS.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
cztery arkusze papieru A1, kolorowe flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania:
W jakich komórkach występuje błona komórkowa?
Gdzie w komórce występuje błona komórkowa?
Które organelle osłonięte są przez dwie błony białkowo‑lipidowe?
Jaką funkcję pełni błona komórkowa?
Co to oznacza, że błona komórkowa jest półprzepuszczalna?
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje uczniom zagadnienia do opracowania:
budowa błony komórkowej;
funkcje błony komórkowej.
Praca samodzielna (S) – analiza tekstu zawartego w e‑materiale, pozyskiwanie informacji z innych źródeł.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy.
Praca zespołowa (Z) – wykonanie plakatu.
Uczniowie w grupach otrzymują zadanie przygotowania plakatu dotyczącego budowy i funkcji błony komórkowej.
Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 oraz flamastry.
Uczniowie w grupach przygotowują plakaty.
Liderzy grup podchodzą po kolei do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają dane zagadnienie.
Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Praca samodzielna (S) – uczniowie zapoznają się z multimedium zawartym w e‑materiale (film) i wykonują do niego polecenia.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przeprowadza grę bingo (zob. materiały pomocnicze).
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
Film powinien być wykorzystany w fazie realizacyjnej lekcji. Można go także wykorzystać podczas zajęć: Budowa komórki, Półprzepuszczalność błon komórkowych, Transport substancji przez błony komórkowe.