Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i funkcje błony komórkowej

Grupa docelowa: Uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
2) wykazuje związek budowy błony biologicznej z pełnionymi przez nią funkcjami;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Komórka. Uczeń:
2) wykazuje związek budowy błony komórkowej z pełnionymi przez nią funkcjami;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia budowę błony komórkowej;

  • wykazuje związek między budową błony komórkowej a pełnionymi przez nią funkcjami.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie hybrydowe.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza tekstu źródłowego;

  • pogadanka;

  • plakat;

  • SZS.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • cztery arkusze papieru A1, kolorowe flamastry.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania:

    • W jakich komórkach występuje błona komórkowa?

    • Gdzie w komórce występuje błona komórkowa?

    • Które organelle osłonięte są przez dwie błony białkowo‑lipidowe?

    • Jaką funkcję pełni błona komórkowa?

    • Co to oznacza, że błona komórkowa jest półprzepuszczalna?

  2. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel podaje uczniom zagadnienia do opracowania:

    • budowa błony komórkowej;

    • funkcje błony komórkowej.

  2. Praca samodzielna (S) – analiza tekstu zawartego w e‑materiale, pozyskiwanie informacji z innych źródeł.

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy.

  4. Praca zespołowa (Z) – wykonanie plakatu.

    • Uczniowie w grupach otrzymują zadanie przygotowania plakatu dotyczącego budowy i funkcji błony komórkowej.

    • Nauczyciel rozdaje grupom arkusze papieru A1 oraz flamastry.

    • Uczniowie w grupach przygotowują plakaty.

    • Liderzy grup podchodzą po kolei do tablicy, zawieszają swój plakat i omawiają dane zagadnienie.

    • Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

    • Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  5. Praca samodzielna (S) – uczniowie zapoznają się z multimedium zawartym w e‑materiale (film) i wykonują do niego polecenia.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel przeprowadza grę bingo (zob. materiały pomocnicze).

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 8.

Materiały pomocnicze:

R1KKRNt2cs3RV

Załącznik 1. Zasady gry bingo.
Plik PDF o rozmiarze 177.44 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

  • Film powinien być wykorzystany w fazie realizacyjnej lekcji. Można go także wykorzystać podczas zajęć: Budowa komórki, Półprzepuszczalność błon komórkowych, Transport substancji przez błony komórkowe.