Dla nauczyciela
Autor: Joanna Oparek
Przedmiot: Język polski
Temat: Funkcja brzydoty w wierszach Stanisława Grochowiaka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje turpizm w poezji Stanisława Grochowiaka;
określi funkcje brzydoty w wierszach Stanisława Grochowiaka;
przeanalizuje pogląd, że wiersze turpistów były w istocie afirmacją życia i człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed zajęciami:
Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat motywu vanitas i brzydoty w sztuce średniowiecza i baroku. Nawiązuje do motywów rozpadu, choroby i kalectwa w poezji S. Grochowiaka.
Nauczyciel może poprosić uczniów o głośne przeczytanie wybranych wierszy Grochowiaka np. Rozbieranie do snu.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji, nawiązując do wcześniejszej rozmowy. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Prowadzący zajęcia może poprosić wybranego ucznia o odczytanie Ody do turpistów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel może zainicjować dyskusję na temat: Czym jest brzydota?
Prowadzący lekcję prosi uczniów o zapisanie na tablicy propozycji odpowiedzi na pytanie: Jaką funkcja w poezji Grochowiaka pełni brzydota (obrazy choroby i rozpadu)?
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, następnie wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje. Polecenie 2 może być wykonane w formie dyskusji.
Uczniowie przechodzą do drugiej sekcji multimedialnej i zapoznają się z wybranymi wierszami.. Wykonują polecenia 1 i 2 oraz ćwiczenia. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia i komentuje.
Polecenie 1 („Mapa myśli”) może być wykonane wspólnie i przybrać formę dyskusji.
Nauczyciel zachęca uczniów do poszerzenia listy rekwizytów turpistycznych – na podstawie wybranych samodzielnie wierszy Grochowiaka.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o wypowiedź na temat istoty turpizmu według Grochowiaka. Inni uczniowie uzupełniają jego wypowiedź.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o podsumowującą wypowiedź na temat funkcji brzydoty w poezji Grochowiaka.
Prowadzący zajęcia ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu..
Na zakończenie nauczyciel może zaproponować uczniom lekturę innych wierszy poetów pokolenia „Współczesności”, w których brzydota pełni znaczącą rolę (np. wiersze Rafała Wojaczka).
Praca domowa:
Napisz wypracowanie na temat:
Na czym polegała według Stanisława Grochowiaka afirmacja turpistyczna?
Materiały pomocnicze:
Krzysztof Trybuś, Dialektyka sacrum w poezji Stanisława Grochowiaka, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej”, nr 75/2.
https://culture.pl/pl/tworca/stanislaw‑grochowiak
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.