Numer e‑materiału: 3.3.3.6

Imię i nazwisko autora lekcji: Lena Wilkiewicz

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Handys im Unterricht?/Telefony komórkowe na lekcji?

Grupa docelowa: Szkoła ponadpodstawowa, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2.

Cel ogólny lekcji: Umiejętność wypowiadania się na temat wykorzystania telefonów komórkowych w procesie uczenia się.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
3) edukacja (np. szkoła i jej pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się – w tym uczenie się przez całe życie, przybory szkolne, oceny szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne, system oświaty);
12) nauka i technika (np. ludzie nauki, odkrycia naukowe, wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz szanse i zagrożenia z tym związane);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
11) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
6) wyraża i uzasadnia swoje opinie i poglądy, przedstawia i ustosunkowuje się do opinii i poglądów innych osób;
8) przedstawia zalety i wady różnych rozwiązań;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami innych osób, wyraża wątpliwość;
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia argumenty za i przeciw użyciu telefonów komórkowych podczas lekcji;

  • przedstawia swoje zdanie na temat użycia telefonów komórkowych podczas lekcji;

  • opowiada o możliwościach kreatywnego wykorzystania smartfona do nauki.

Cele motywacyjne

Uczeń:

  • tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które będą stanowiły ilustrację przydatności języka obcego do realizacji własnych celów komunikacyjnych oraz stwarzania sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu własnych zainteresowań oraz pasji;

  • wykorzystuje autentyczne materiały źródłowe (zdjęcia, filmy, nagrania audio, tekstów), w tym z użyciem narzędzi związanych z technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi, takich jak np. tablice interaktywne z oprogramowaniem, urządzenia mobilne;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka takich jak słowniki czy internet;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego;

  • odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;

  • pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy.

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne;

  • podejście humanistyczne;

  • podająca: opis, praca z tekstem źródłowym, praca z animacją 2D;

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca w plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer/laptop z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (animacja),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Na początku lekcji nauczyciel rozdaje uczniom kartki z następującym poleceniem: Finde eine Person, die ... a. ihr Handy immer dabei hat, b. jeden Tag mit ihrem Handy Fotos macht, c. ohne ihr Handy nicht leben kann, d. den Taschenrechner in ihrem Handy benutzt, itp. Uczniowie poruszając się po klasie zadają sobie pytania (np. Hast du dein Handy immer dabei?) i udzielają odpowiedzi. Następnie w grupach trzyosobowych omawiają wyniki ankiety klasowej. Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu,  przeczytali tekst z wprowadzenia i go skomentowali.

  • Uczniowie na forum klasy komentują zdjęcie. Z powstałych wypowiedzi zostaje utworzona na tablicy chmura wyrazowa/mapa pojęć.

b) Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzeniu się hasłom z Übung 1 w części Przeczytaj oraz pyta: Wie verbindet ihr diese Begriffe mit Handys? Was können sie in Bezug auf Handys bedeuten? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy i podają swoje skojarzenia.

  • Następnie uczniowie zapoznają się z tekstem Handys im Klassenzimmer oraz wykonują Übung 1 w części Przeczytaj. Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści tekstu i pyta: Hattet ihr Recht? Haben sich eure Vermutungen/Assoziationen bestätigt? Chętni uczniowie odpowiadaja na forum klasy.

  • Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2‑3 w części Przeczytaj. Uczniowie znajdują synonimy dla podanych wyrazów oraz uzupełniają tekst.

  • Uczniowie dobierają się w pary. Nauczyciel wyświetla na tablicy tabelę: Handys im Unterricht Vorteile/Nachteile. Uczniowie przygotowują argumenty do tabeli na podstawie treści tekstu Przeczytaj oraz własnych doświadczeń. Następnie przedstawiciel każdej pary podaje jeden argument na forum klasy. Przedstawiciele kolejnych par podają inne argumenty. Ważne, aby argumenty nie powtarzały się.

  • Nauczyciel pyta: Dürft ihr das Handy im Unterricht nutzen? Wozu? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na pytanie. Nauczyciel zapisuje te odpowiedzi na tablicy, a następnie prosi uczniów, aby zapoznali się z animacją 2D i zwrócili uwagę na to, czy te możliwości użycia telefonów są także omówione w tym materiale.

  • Po obejrzeniu przez uczniów animacji nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat możliwości wykorzystania telefonów w szkole. Nauczyciel pyta, np.: Wie findet ihr die Vorschläge in der Animation? Habt ihr auch solche Erfahrungen? Kann das Handy im Unterricht gebraucht werden?

  • Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają treść animacji 2D, wykonując Übung 1‑4 w części Animacja 2D. Uczniowie wykonują ćwiczenia najpierw samodzielnie, a następnie porównują swoje rozwiązania z rozwiązaniami kolegi/koleżanki z pary. Uczniowie porządkują informacje, uzupełniają tekst, zaznaczają informacje zgodne z treścią animacji.

  • Nauczyciel dzieli klasę na 3‑4 osobowe grupy. Za pomocą dyktafonu w swoich telefonach lub też za pomocą aplikacji do nagrań głosowych, uczniowie przygotowują i nagrywają krótką wypowiedź na temat zastosowania smartphonów na zajęciach. Sformułowanie rozpoczynające nauczyciel zapisuje na tablicy: Ich bin für/gegen Handys im Unterricht, weil ... Następnie wszyscy odsłuchują wypowiedzi na forum klasy, analizują je i komentują. Nauczyciel zapisuje błędy, które omówi, wykorzystując metodę: aukcja zdań.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel generuje kod QR, pod którym umieszcza pytanie: Warum gehört das Smartphone in den Unterricht? Uczniowie skanują kod za pomocą smartfonów, odczytują pytanie i zapisują odpowiedzi na karteczkach. Odpowiedzi wrzucają do wspólnego pojemnika, następnie nauczyciel odczytuje wszystkie i udziela informacji zwrotnej.

Praca domowa

Uczeń pisze list do dyrekcji szkoły, w którym jako reprezentant uczniów prosi o złagodzenie przepisów dotyczących zakazu używania telefonów komórkowych w szkole. Uczeń uzasadnia swoją prośbę - Aufgabe 8 w części Sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 2D

  • Przed lekcją: uczniowie pracują w grupach i odpowiadają na pytania: Wie oft benutzt du dein Handy im Unterricht? Wozu? Was machst du damit? In welchem Fach benutzt du es am häufigsten? Uczniowie mogą stworzyć na podstawie tych odpowiedzi własną mapę pojęć.

  • W trakcie lekcji: animacja  jest prezentowana bez dźwięku, a uczniowie tworzą hipotezy do prezentowanych w animacji treści.

  • Po lekcji: uczniowie w grupach przygotowują Foto Story z lekcji lub ulotkę informacyjną dla uczniów z zasadami wykorzystywania telefonów komórkowych na lekcjach.