Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.4.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy niemiecki – język niemiecki
Temat zajęć: Es macht Spaß, ein Freiwilliger zu sein! / Praca wolontariusza to przyjemność!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom edukacyjny A2+
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat pracy społecznej oraz związanych z nią czynności, obowiązków i miejsca
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
charakteryzuje założenia pracy społecznej;
podaje przykłady obowiązków wolontariuszy;
opisuje pracę wolontariusza.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
uczestniczy w grze/zabawie językowej;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu w celu tworzenia skojarzeń wzrokowych;
czytanie tekstu dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami – z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnianie,
praktyczna – odpowiedzi na pytania, pisanie odpowiedzi na blogu,
aktywizująca – karta zadań interaktywnych, burza mózgów,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – techniki multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania do zdjęcia otwierającego: Wer ist auf dem Bild? Wie alt ist die Person? Wo ist sie? Was macht sie? Kiedy uczniowie powiedzą, że ta osoba zbiera śmieci na plaży, nauczyciel pyta: Warum macht sie das? Was meint ihr? Uczniowie udzielają odpowiedzi.
Nauczyciel podaje wyrażenie Freiwilligenarbeit i prosi uczniów, żeby odwołując się do zasad słowotwórstwa, spróbowali rozszyfrować znaczenie tego słowa.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat pracy społecznej młodych ludzi w Niemczech. Pyta, czy wiedzą, w jakim wieku można pracować społecznie w Polsce. Pyta również: Habt ihr schon ehrenamtlich gearbeitet? Jeśli uczniowie mają jakieś doświadczenia w pracy wolontariackiej (np. jako harcerze), nauczyciel zapisuje podane przykłady na tablicy. Jeśli uczniowie nie znają poszczególnych zwrotów, nauczyciel pomaga je sformułować w języku niemieckim (translanguaging).
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o wybranie jednego z tekstów i przeczytanie go na forum klasy, wybrani uczniowie czytają. Nauczyciel prosi o podanie tematu tekstu. Pyta uczniów o znajomych, członków rodziny, którzy pracują bądź pracowali jako wolontariusze.
Uczniowie czytają tekst Hilfst du anderen Menschen gern? i próbują zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń w parach zawartych w słowniczku wyrazów.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z wykonywaniem pracy przez wolontariuszy, np. rozpoznają myśl przewodnią fragmentu tekstu, znajdują określone informacje w tekście (Übung 1 i 2 z części Przeczytaj).
Uczniowie zostają podzieleni na trzy grupy w zależności od tego, dokąd chcą pojechać do pracy jako wolontariusze, i czytają odpowiedni tekst zamieszczony pod grą edukacyjną. Następnie uczniowie tworzą trzyosobowe grupy tak, aby w każdej znajdował się ekspert od jednego tekstu. Uczniowie grają trójkami.
Uczniowie wykonują Übung 1, 2 i 3 z części Gra edukacyjna: przyporządkowują określenia czynności do odpowiednich miejsc, umieszczają podpisy na obrazku, zaznaczają wyrazy, które nie pasują do pozostałych.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie po kolei wymieniają czynności wykonywane w ramach wolontariatu oraz podają przykładowe miejsca pracy wolontariusza.
Praca domowa
Poszukaj w Internecie oferty wolontariatu dla młodzieży i przedstaw ją w formie kolażu. Kolaż powinien zawierać informacje o tym, gdzie można podjąć pracę jako wolontariusz, na jak długo, od jakiego wieku, co trzeba robić.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie ze słownikiem trzech przykładów czynności, jak można pomagać innym;
w trakcie lekcji: uczniowie w grupach przygotowują oraz prezentują inne pomysły pracy jako wolontariusz;
po lekcji: uczniowie sporządzają plakat zachęcający do podjęcia pracy jako wolontariusz.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0