Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Marta Mrozik, Katarzyna Król
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: He’s Wearing a Fez / On ma na sobie fez
Grupa docelowa:
klasa 3 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Treści nauczania – wymagania szczegółowe: 1.1, 2.2, 3.1, 3.2, 4.1, 4.2, 6.3, 7, 8.2, 10, 11
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej
Cele operacyjne:
Uczeń używa słownictwa związanego z ubiorem.
Uczeń nazywa tradycyjne stroje z wybranych krajów świata.
Uczeń opisuje ubiór osób z innych krajów.
Uczeń zadaje pytanie, skąd jest dana osoba i co ma na sobie.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę na temat tradycyjnych strojów z wybranych stron świata.
Uczeń kształtuje postawę zainteresowania światem i rozwija świadomość różnic w ekspresji kulturowej w różnych krajach.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)
strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, wykorzystanie domysłu językowego)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, zabawy ruchowe/polisensoryczne)
Formy zajęć:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty obrazkowe przedstawiające różne części garderoby oraz 4–5 papierowych sześcianów/kostek do gry z nazwami krajów: Morocco, Scotland, Canada, Japan, India oraz Poland.
Uczniowie siadają w kole. W ramach rozgrzewki językowej uczniowie powtarzają nazwy elementów garderoby: nauczyciel opisuje swój strój słowami I’m wearing X, Y, and Z, po czym pyta wybranego ucznia: What are you wearing? Zadaniem ucznia jest odpowiedzieć i zadać pytanie kolejnej, wybranej przez niego osobie z grupy. Alternatywnie: Uczniowie losują karty obrazkowe, pokazują je kolegom/koleżankom i nazywają element stroju po angielsku.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 1 (Przeczytaj), wskazuje kolejne elementy garderoby, a uczniowie słuchają nazw i je powtarzają. Następnie uczniowie utrwalają słowa w parach - jedna osoba podaje numer od 1 do 10, a druga mówi nazwę danej rzeczy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagrania audio do każdej ilustracji (Przeczytaj), a uczniowie ich słuchają i śledzą tekst wzrokiem na tablicy lub na urządzeniach mobilnych. Nauczyciel ponownie odtwarza nagrania i tym razem uczniowie wyświetlają na swoich urządzeniach Exercise 1 (Przeczytaj). Każdy uczeń wskazuje na elementy garderoby, które słyszy w historyjce. Alternatywnie nauczyciel może poprosić uczniów, by klasnęli za każdym razem, gdy usłyszą nazwę ubrania.
Nauczyciel wyświetla zdjęcia i ich alternatywne opisy z Exercise 2 (Przeczytaj) i pyta uczniów: What is he/she wearing? Ochotnicy wskazują prawidłowe odpowiedzi, a cała klasa je powtarza.
Uczniowie w parach analizują ilustrację z Exercise 3 (Przeczytaj) i przyporządkowują słowa do właściwych miejsc na urządzeniach mobilnych. Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Nauczyciel wyświetla na tablicy mapę z Exercise 1 (Gra edukacyjna). Pomaga uczniom zidentyfikować kraje – Szkocję, Kanadę, Japonię, Indie i Maroko – na mapie, pytając What country is this? albo Where is Morocco? (w tym przypadku ochotnicy podchodzą i wskazują położenie kraju). Następnie nauczyciel odczytuje zdania z ćwiczenia, uczniowie powtarzają i przeciągają zdania w odpowiednie miejsca na urządzeniach mobilnych, a ochotnicy robią to na tablicy.
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery drużyny i wyświetla grę interaktywną na tablicy. Każda drużyna posługuje się jednym urządzeniem mobilnym. W każdej rundzie/pytaniu przedstawiciel drużyny ma 30 sekund na wybranie prawidłowej odpowiedzi i zaznaczenie jej na urządzeniu. Gdy upłynie czas, zawodnicy podają odpowiedzi, a nauczyciel daje punkty drużynom za każdą poprawną odpowiedź: 1 punkt na poziomie łatwym, 2 punkty na średnim i 3 punkty na najtrudniejszym.
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Gra edukacyjna). Ochotnicy podchodzą i nanoszą odpowiedzi na tablicę. Cała klasa powtarza po nagraniu oraz odczytuje na głos poprawne odpowiedzi.
Nauczyciel rozdaje przygotowane wcześniej kostki do gry i dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Uczeń rozpoczynający grę rzuca kostką i odpowiada zgodnie z wylosowaną nazwą kraju, np.: I’m from Morocco. Zadaniem osoby siedzącej po jego lewej stronie (gra odbywa się zgodnie z ruchem wskazówek zegara) jest powiedzieć: He/she is from Morocco. He/she is wearing a fez.
Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Gra edukacyjna) i wykonuje jeden przykład na tablicy. Następnie uczniowie pracują samodzielnie z wykorzystaniem urządzeń multimedialnych.
Dzieci pracując w parach wykonują Exercise 3 (Sprawdź się). Następnie kolejno zapisują palcem na plecach kolegi/koleżanki nazwę stroju lub państwa z gry edukacyjnej. Gdy zgadujący poprawnie odczyta nazwę, układa zdanie, np.: He/she is from Morocco. He/she is wearing a fez.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–2 (Sprawdź się). Nauczyciel może wykorzystać ćwiczenia z sekcji w ramach sprawdzianu lub zadać wybrane ćwiczenia do samodzielnego wykonania w domu.
Materiały pomocnicze:
Karty obrazkowe przedstawiające różne części garderoby oraz 4–5 papierowych sześcianów/kostek do gry z nazwami krajów: Morocco, Scotland, Canada, Japan, India oraz Poland.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie w parach grają w zgadywankę Yes/No. Każdy wybiera kraj spośród zaprezentowanych w mapie interaktywnej, a zadaniem kolegi/koleżanki jest zadać pytania pozwalające zidentyfikować nazwę kraju. W ramach przygotowania do ćwiczenia, nauczyciel zapisuje na tablicy wzorcowe pytania: Are you from….?, Are you wearing…?