Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sprawdzanie kompletności danych w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Będziesz wiedział, jak sprawdzić kompletność danych w arkuszu.
Dowiesz się, jak sprawnie zaznaczać liczby nieparzyste
Poznasz sposób na powiązanie ze sobą dwóch rozwijanych list.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sprawdzanie kompletności danych w arkuszu kalkulacyjnym”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Film samouczek I”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują przykład z sekcji „Film samouczek I” i powtarzają zaprezentowane rozwiązanie na swoim komputerze.
Nauczyciel pozostawia wyświetloną zawartość sekcji „Film samouczek I”, czyta treść polecenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Dodaj do niego zakresy danych, które potem mają być wyświetlane na wykresie w formie prostej linii. Zakresy: 110% wartości średniej, średnia, 90% wartości średniej”. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali rozwiązanie problemu. Wybrana para prezentuje wynik swojej pracy na forum klasy.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1 z sekcji „Samouczek II”: „Pracujesz dorywczo w sklepie. Twój szef planuje zrobić wielką promocję na koniec sezonu i sprzedawać niektóre produkty w ofercie kup 4, a zapłać za 2. Sprawdź, czy przeprowadzenie takiej promocji jest wykonalne. W tym celu w magazynie musi być parzysta liczba sztuk każdego z tych produktów.” , a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 2: „Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Posortuj otrzymane wartości tak, aby produkty, których jest za mało do promocji znalazły się na górze tabeli”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów.
Praca indywidualna – implementacja poznanej techniki do rozwiązywania problemów informatycznych – wykonywanie ćwiczeń z sekcji „Film samouczek III”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Film samouczek III”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszych zajęciach nauczyłam/łem się jak…”.
Praca domowa:
Uczniowie opracowują FAQ (minimum 3 pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Sprawdzanie kompletności danych w arkuszu kalkulacyjnym”).
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film samouczek II” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.