Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Prawo cywilne cz. 2

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) wyjaśnia podstawowe instytucje prawne części ogólnej prawa cywilnego i prawa zobowiązaniowego w Rzeczypospolitej Polskiej (osoba fizyczna, zdolność prawna a zdolność do czynności prawnych, przedstawicielstwo a pełnomocnictwo, zobowiązanie);

7) przedstawia przebieg postępowania cywilnego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz uczestniczące w nim strony; analizuje kazus z zakresu prawa cywilnego lub rodzinnego, w tym pozew w takiej sprawie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje system działania prawa cywilnego;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących prawa cywilnego;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • WEBQUEST;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z treścią e‑materiału, aby w czasie lekcji móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji.

Faza wstępna

1. Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

2. Uczniowie w małych grupach samodzielnie formułują definicję pojęcia prawo cywilne. Następnie odczytują swoje propozycje. Wyznaczona osoba przedstawia definicję encyklopedyczną.

3. Po krótkim wprowadzeniu nauczyciel prosi uczniów, aby podzielili się na 5 grup.

Faza realizacyjna

1. Zadaniem uczniów będzie przygotowanie wspólnej prezentacji z wykorzystaniem aplikacji Google Prezentacje o prawie cywilnym. Z dostępnych źródeł e‑materiałów oraz zasobów internetowych będą opracowywać wskazane fragmenty materiałów:

  • grupa 1 – zobowiązania i umowy;

  • grupa 2 – odpowiedzialność cywilna;

  • grupa 3 – spadki;

  • grupa 4 – postępowanie cywilne;

  • grupa 5 – apelacja i kasacja.

Grupy wybierają osobę koordynującą, która przydziela pozostałym zadania do wykonania i będzie odpowiedzialna za wpisanie przygotowanych treści i materiałów do prezentacji.

2. Następnie nauczyciel podaje wskazówki, jakie informacje powinny znaleźć się w przygotowywanym materiale. Każda prezentacja powinna zawierać bibliografię, która powinna być umieszczona na ostatniej stronie.

3. Grupy przystępują do pracy. Nauczyciel koordynuje wykonywanie zadania i udziela wskazówek co do informacji, jakie mogą im się przydać do prezentacji.

4. Wybrane osoby przedstawiają fragmenty swojej pracy. Nauczyciel monitoruje czas każdej prezentacji.

5. Uczniowie na podstawie wysłuchanych informacji sporządzają notatki w zeszycie.

6. Klasa zapoznaje się z „Prezentacją multimedialną”. Osoby chętne lub wyznaczone przez nauczyciela udzielają odpowiedzi na pytanie zawarte w poleceniu. Pozostali uczniowie po wysłuchaniu (w razie potrzeby) uzupełniają wypowiedź ucznia.

7. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie 1 pod prezentacją, po krótkiej naradzie i dyskusji przedstawiają propozycję swojej odpowiedzi. Nauczyciel w razie konieczności weryfikuje i uzupełnia informacje.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel poleca, aby jako podsumowanie tematu uczniowie wykonali wskazane ćwiczenia z działu „Sprawdź się”. Następnie wspólnie omawiają zaznaczone odpowiedzi.

2. Osoby najaktywniejsze w czasie lekcji zostają ocenione.

Praca domowa:

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Utrwal powtarzany materiał do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego, sejm.gov.pl.

Słownik myśli społeczno‑politycznej, praca zbiorowa, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Informacje zawarte w schemacie mogą posłużyć do przygotowania dramy lub symulacji procesu sądowego.