Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.7.1.5
Imię i nazwisko autora lekcji: Patrycja Doroszewska‑Olender
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Hobby mal anders / Różne hobby
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VII, poziom językowy A2+
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zainteresowań oraz form spędzania czasu wolnego.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
sformułuje wypowiedź o mało popularnych hobby;
przedstawi swoją opinie na temat różnych nietypowych hobby;
opisze zdjęcia przedstawiające różne hobby.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości,
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych - niektórych znanych słów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim, rozumienie informacji, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów, używanie obrazu i dźwięku (wprowadzanie słów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych).
Metody, techniki i formy pracy:
podająca – praca ze źródłem drukowanym;
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe;
praktyczna – metoda problemowa, metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;
kognitywna – popełnianie błędów traktowane jest jako zjawisko naturalne związane z procesem uczenia się i potwierdzeniem tego, że proces ten ma miejsce – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (gra edukacyjna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu w części Wprowadzenie na temat hobby w Niemczech. Następnie pyta uczniów: Was ist dein/euer Hobby?
Jako ciekawostkę nauczyciel podaje informację, że Niemcy jako swoje hobby najczęściej wymieniają zakupy.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tytuł tekstu w części Przeczytaj i zastanawiają się wspólnie, o jakich nietypowych hobby może być w tekście mowa. Ich pomysły zapisywane są na tablicy. Następnie czytają tekst w części Przeczytaj, porównują go ze swoimi hipotezami i wykonują jednocześnie Übung 1.
Uczniowie czytają ponownie tekst w części Przeczytaj i wykonują Übung 2 i 3 dotyczące rozumienia tekstu.
Nauczyciel przypomina konstrukcję zdań ze spójnikiem dass. Poleca uczniom zapoznanie się z Tipp zur Grammatik i upewnia się, że rozumieją oni zwroty: Ich finde, dass..., Mir scheint, dass..., Ich glaube, dass... Uczniowie wykonują w parach Übung 4 w części Przeczytaj.
Przed przystąpieniem do gry edukacyjnej uczniowie wykonują Übung 1 i 2 w celu poznania/utrwalenia słownictwa występującego w grze. Nauczyciel wyświetla grę na tablicy interaktywnej. Podczas grania może wprowadzić element rywalizacji: kto najszybciej wskaże poprawną odpowiedź, otrzymuje punkt.
W ramach podsumowania gry uczniowie wykonują w parach Übung 3.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach. Aby uporządkować i powtórzyć słownictwo dotyczące hobby, wykonują Aufgabe 1‑4 oraz 7 w części Sprawdź się.
Pracując w parach, uczniowie piszą mail do koleżanki/kolegi na temat hobby (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Aufgabe 5 i 6 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania gry edukacyjnej:
przed lekcją: możliwość zagrania w grę przed lekcją oraz wykonanie dodatkowych ćwiczeń zwiększy szanse słabszych uczniów na zwycięstwo w rywalizacji lub co najmniej poprawi ich wyniki;
w trakcie lekcji: nauczyciel może zorganizować konkurs, w którym uczniowie rywalizują o to, kto pierwszy ułoży wszystkie karty domino w poprawnej kolejności. To ćwiczenie rozwija szybkość myślenia i umiejętność kojarzenia słów z obrazami. Nauczyciel może także poprosić uczniów, aby samodzielnie wykonali karty domino z nazwami hobby, by stworzyć krótką opowieść. Każdy uczestnik dodaje nowy kawałek domino do opowieści, kontynuując historię. To ćwiczenie rozwija zdolność narracji i kreatywność;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0