Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Typy blastul
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz bruzdkowanie i jego typy.
Opiszesz budowę blastuli.
Porównasz typy blastul.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
mapa myśli;
gwiazda pytań;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zapisuje na tablicy termin „blastula” i prosi uczniów o zgłaszanie propozycji w celu utworzenia mapy myśli na podstawie przeczytanego w domu tekstu. Chętni uczniowie zgłaszają swoje propozycje. Po przedyskutowaniu z klasą zapisują je na tablicy, tworząc mapę pojęć.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Nauczyciel wyświetla grafikę interaktywną i wspólnie z uczniami dokonuje jej analizy. Prosi podopiecznych, by pracując w parach, wykonali polecenie nr 1 („Porównaj ze sobą pięć typów blastul. W odpowiedzi uwzględnij obecność, rozmiar i kształt blastocelu oraz liczbę i rozmiary blastomerów”.) i polecenie nr 2 („Na podstawie grafiki interaktywnej oraz dostępnych źródeł wiedzy określ prawdziwość zdania: »Typ bruzdkowania oraz budowa blastuli zależą od ilości i rozmieszczenia żółtka w jaju.« Odpowiedź uzasadnij dwoma argumentami”.). Następnie uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.Chętni uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel uzupełnia i koryguje błędy.
Gwiazda pytań. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem uczniów jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pięciu pytań dotyczących typów blastul.
Każdy zespół po napisaniu pytań przekazuje gwiazdę innej grupie, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Teraz zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi na zadane pytania na podstawie wiadomości znajdujących się w e‑materiale.
Uczniowie swoje odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje, wyjaśnia wątpliwości.Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli klasę na 4‑osobowe grupy. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która pierwsza rozwiąże zadania, prezentuje odpowiedzi. Gdy są one poprawne, członkowie grupy zostają ocenieni zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, np. plusami.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi uczniów o przyjrzenie się stworzonej na początku lekcji mapie myśli i jej uzupełnieniu w razie potrzeby. Następnie prosi o odpowiedź na pytanie: „Jakie typy blastul występują u zwierząt pierwoustych i wtóroustych?”.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Grafika interaktywna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.