Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jak otrzymać aminy alifatyczne?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
5) pisze równania reakcji otrzymywania amin alifatycznych (np. w procesie alkilowania amoniaku) i amin aromatycznych (np. otrzymywanie aniliny w wyniku reakcji redukcji nitrobenzenu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
powtarza reguły dotyczące nomenklatury amin;
porównuje metody otrzymywania amin ze względu na ich rzędowość;
proponuje metody otrzymywania konkretnych amin.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czym są aminy? Jaki jest ich wzór ogólny? Jak są zbudowane?
Nauczyciel czyta temat lekcji: „Jak otrzymać aminy alifatyczne?” oraz cele i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół amin alifatycznych.
Faza realizacyjna:
Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe:
I grupa – aminy pierwszorzędowe;
II grupa – aminy drugorzędowe;
III grupa – aminy trzeciorzędowe.
Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru A3 i mazaki. Uczniowie w trakcie pracy mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Zadaniem uczniów jest opracowanie i zaproponowanie przykładowych metod otrzymywania amin. Po wykonaniu pracy liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich na forum klasy. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.
Uczestnicy zajęć samodzielnie zapoznają się z medium bazowym – animacją dotyczącą „Jak otrzymać aminy alifatyczne?”, po czym wykonują dwa dołączone do medium ćwiczenia.
Nauczyciel zleca uczniom wykonanie zestawu ćwiczeń w e‑podręczniku – praca indywidualna.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Dokończenie zadań z zestawu ćwiczeń interaktywnych – dla uczniów, którzy nie zdążyli wykonać na lekcji.
Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Jak otrzymać aminy alifatyczne?”).
Materiały pomocnicze:
Podręczniki:
K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Warszawa 2014.
L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Warszawa 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Jak otrzymać aminy alifatyczne?”.