Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Jak otrzymać aminy alifatyczne?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:

5) pisze równania reakcji otrzymywania amin alifatycznych (np. w procesie alkilowania amoniaku) i amin aromatycznych (np. otrzymywanie aniliny w wyniku reakcji redukcji nitrobenzenu).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • powtarza reguły dotyczące nomenklatury amin;

  • porównuje metody otrzymywania amin ze względu na ich rzędowość;

  • proponuje metody otrzymywania konkretnych amin.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem. Przykładowe pytania: czym są aminy? Jaki jest ich wzór ogólny? Jak są zbudowane?

  2. Nauczyciel czyta temat lekcji: „Jak otrzymać aminy alifatyczne?” oraz cele i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół amin alifatycznych.

Faza realizacyjna:

  1. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na trzy grupy zadaniowe:

  • I grupa – aminy pierwszorzędowe;

  • II grupa – aminy drugorzędowe;

  • III grupa – aminy trzeciorzędowe.

  1. Każda grupa otrzymuje od nauczyciela arkusze papieru A3 i mazaki. Uczniowie w trakcie pracy mogą korzystać z różnych dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. Zadaniem uczniów jest opracowanie i zaproponowanie przykładowych metod otrzymywania amin. Po wykonaniu pracy liderzy grup, z wykorzystaniem techniki gadająca ściana, omawiają wytwory prac uczniowskich na forum klasy. Pozostali uczniowie z innych grup mogą uzupełniać wiadomości włączając się do dyskusji. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  2. Uczestnicy zajęć samodzielnie zapoznają się z medium bazowym – animacją dotyczącą „Jak otrzymać aminy alifatyczne?”, po czym wykonują dwa dołączone do medium ćwiczenia.

  3. Nauczyciel zleca uczniom wykonanie zestawu ćwiczeń w e‑podręczniku – praca indywidualna.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

    • Przypomniałem/łam sobie, że...

    • Co było dla mnie łatwe...

    • Czego się nauczyłem/łam...

    • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Dokończenie zadań z zestawu ćwiczeń interaktywnych – dla uczniów, którzy nie zdążyli wykonać na lekcji.

  2. Uczniowie opracowują FAQ (minimum trzy pytania i odpowiedzi) do tematu lekcji („Jak otrzymać aminy alifatyczne?”).

Materiały pomocnicze:

  1. Podręczniki:

  • K. H. Lautenschläger, W. Schröter, A. Wanninger, Nowoczesne kompendium chemii, tłum. A. Dworak, Warszawa 2014.

  • L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje, tłum. J. Kuryłowicz, Warszawa 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium w sekcji „Animacja” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy w temacie „Jak otrzymać aminy alifatyczne?”.