Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter i Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Wielkości opisujące fale |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla zakresu podstawowego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | lina do wytwarzania fal mechanicznych, wahadło matematyczne |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Podstawowe pojęcia służące do opisu fal” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przywiązuje jeden koniec liny do stabilnego elementu i wytwarza na niej fale o różnych długościach i amplitudach. Uczniowie próbują opisać, czym różnią się poszczególne fale pokazane przez nauczyciela. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy i wspólnie z klasą analizują ich słuszność, podpierając się doświadczeniami (wytwarzaniem różnych fal na sznurze). Następnie nauczyciel wprawia w ruch wahadło matematyczne. Uczniowie opisują zauważone analogie między ruchem fal a ruchem wahadła. Nauczyciel zaznacza jeden punkt na linie, na przykład wstążką, i wprawia równocześnie w ruch wahadło i linę. Uczniowie szukają analogii między tymi ruchami. Nauczyciel wprowadza pojęcia amplitudy, okresu i częstotliwości fali, poprzez analogię do ruchu drgającego. Następnie definiuje długość fali i jej prędkość, jako wielkości opisujące ruch falowy, a niewystępujące w opisie wahadła matematycznego. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości, uczniowie rozwiązują zadania 1, 3, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej, uczniowie rozwiązują zadania 2, 4 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć do sprawdzenia wiedzy na temat wielkości opisujących fale, wprowadzenia tych informacji lub ich utrwalania. |