Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Monika Sitek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jakie są galaktyki? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne: Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | burza mózgów, decyzyjna, pokaz multimedialny |
Formy zajęć: | praca wspólna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | rzutnik, wydruki zdjęć galaktyk dla uczniów lub urządzenia multimedialne, na których uczniowie wyświetlą zdjęcia przygotowane przez nauczyciela |
Materiały pomocnicze: | wydruki zdjęć galaktyk do analizy przez uczniów https://www.spacetelescope.org, e‑materiał „Typy galaktyk” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Tę lekcję warto połączyć z e‑materiałem „Typy galaktyk”. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel wyświetla kilka obrazów Drogi Mlecznej. Uczniowie w oparciu o zdobytą wiedzę muszą opisać tę Galaktykę. Następnie wyświetla obraz galaktyki innego typu np. zdjęcie galaktyki eliptycznej M87. W trzecim kroku nauczyciel wyświetla obraz dwóch łączących się galaktyk. Uczniowie dyskutują na temat tego co się dzieje, ile taki proces może trwać, co może się wydarzyć. Następnie nauczyciel pyta „co się stanie gdy Galaktyka Andromedy wpadnie na Drogę Mleczną?”. Uczniowie rozmawiają o możliwościach jakie im przychodzą do głowy. Nauczyciel nakierowuje uczniów podpowiadając, że odległości między gwiazdami są ogromne, każda z galaktyk cały czas się obraca itp. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel dzieli uczniów w pary. Każdej parze daje dwa zdjęcia galaktyk. Pierwszy uczeń musi zgadnąć jakiego rodzaju galaktykę trzyma drugi uczeń. Później role się odwracają: drugi uczeń zgaduje jakiego rodzaju galaktykę trzyma pierwszy. Uczniowie w parze tworzą tabelę, w której robią zestawienie porównujące galaktyki ze zdjęć. Kolor, ramiona, poprzeczka, itp. W tym celu wykorzystują e‑materiał „Typy galaktyk”. Uczniowie odróżniają również galaktyki od gromad, gwiazd i mgławic. | |
Praca domowa: | |
W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości zadania z zestawu ćwiczeń 1‑5. zadania 6‑8 dla chętnych. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Uczniowie mogą obejrzeć grafikę w fazie wprowadzającej na lekcji. |