Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakie są galaktyki?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne:
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii;
IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
10) opisuje Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata; zna przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata (ucieczkę galaktyk); stosuje do obliczeń prawo Hubble’a.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. umiejętnie omawia i definiuje galaktyki,

  2. wie jak w krótki sposób opisać wybraną galaktykę.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

burza mózgów, decyzyjna, pokaz multimedialny

Formy zajęć:

praca wspólna, praca w parach

Środki dydaktyczne:

rzutnik, wydruki zdjęć galaktyk dla uczniów lub urządzenia multimedialne, na których uczniowie wyświetlą zdjęcia przygotowane przez nauczyciela

Materiały pomocnicze:

wydruki zdjęć galaktyk do analizy przez uczniów https://www.spacetelescope.org, e‑materiał „Typy galaktyk”

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Tę lekcję warto połączyć z e‑materiałem „Typy galaktyk”.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiałów w domu.
Nauczyciel na lekcji pyta, czy wszyscy zapoznali się z materiałem. Jeżeli ktoś nie zapoznał się z materiałem pozostali uczniowie muszą wytłumaczyć mu to co zrozumieli.
Nauczyciel pyta uczniów „co to jest galaktyka?”, „z czego się składa?”, „skąd o nich wiemy?”. Podczas burzy mózgów i wymiany poglądów przez uczniów tworzona jest lista celów tej lekcji.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel wyświetla kilka obrazów Drogi Mlecznej. Uczniowie w oparciu o zdobytą wiedzę muszą opisać tę Galaktykę. Następnie wyświetla obraz galaktyki innego typu np. zdjęcie galaktyki eliptycznej M87. W trzecim kroku nauczyciel wyświetla obraz dwóch łączących się galaktyk. Uczniowie dyskutują na temat tego co się dzieje, ile taki proces może trwać, co może się wydarzyć. Następnie nauczyciel pyta „co się stanie gdy Galaktyka Andromedy wpadnie na Drogę Mleczną?”. Uczniowie rozmawiają o możliwościach jakie im przychodzą do głowy. Nauczyciel nakierowuje uczniów podpowiadając, że odległości między gwiazdami są ogromne, każda z galaktyk cały czas się obraca itp.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli uczniów w pary. Każdej parze daje dwa zdjęcia galaktyk. Pierwszy uczeń musi zgadnąć jakiego rodzaju galaktykę trzyma drugi uczeń. Później role się odwracają: drugi uczeń zgaduje jakiego rodzaju galaktykę trzyma pierwszy. Uczniowie w parze tworzą tabelę, w której robią zestawienie porównujące galaktyki ze zdjęć. Kolor, ramiona, poprzeczka, itp. W tym celu wykorzystują e‑materiał „Typy galaktyk”. Uczniowie odróżniają również galaktyki od gromad, gwiazd i mgławic.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości zadania z zestawu ćwiczeń 1‑5. zadania 6‑8 dla chętnych.
Dla chętnych: wziąć udział w projekcie galaxy zoo. http://zoo1.galaxyzoo.org/pl/Tutorial.aspx

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą obejrzeć grafikę w fazie wprowadzającej na lekcji.