Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.13.2
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Hast du ein Haustier? / Czy masz zwierzę domowe?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat zwierząt.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy zwierząt domowych;
poda przykłady cech tych zwierząt;
opisze zwierzątko.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jak wykonać opis zwierzęcia;
pracuje na autentycznych materiałach językowych;
ma możliwość decydowania o swojej gotowości do mówienia.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - grupowanie pojęć w różne kategorie;
czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia;
współpraca z innymi koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca ze źródłem czytanym;
eksponująca: animacja;
praktyczna: odpowiadanie na pytanie, sporządzanie notatki;
aktywizująca: gry dydaktyczne, opowiadanie;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
zdjęcia zwierząt,
multimedium (animacja),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Przed lekcją lub na poprzedzającej lekcji - nauczyciel poleca uczniom przyniesienie zdjęcia swojego zwierzątka domowego lub też takiego, które chcieliby posiadać lub które bardzo lubią i sprawdzenie w słowniku, jak nazwa tego zwierzaka brzmi w języku niemieckim. Jeśli uczniowie mają więcej niż jedno zwierzę, nauczyciel prosi o wybranie jednego zdjęcia.
Nauczyciel przeprowadza w klasie ankietę na temat posiadanych przez uczniów zwierząt domowych. Podawane przez nich nazwy pupili nauczyciel zapisuje na tablicy. Następnie prosi każdego z uczniów o podejście do tablicy i postawienie plusa przy tych zwierzętach domowych, które ten posiada.
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji: „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych zwierząt domowych w Niemczech. Następnie poleca uczniom porównanie danych z tekstu z wynikami ankiety klasowej.
b) Faza realizacyjna:
Po przeczytaniu tekstu In der Welt der Haustiere i wykonaniu zadań utrwalających z części Przeczytaj, nauczyciel może zaproponować zabawę: Ich sehe was, was du nicht siehst. Jeden z uczniów wybiera jedno z poznanych zwierząt, ale nie mówi, o jakie zwierzę chodzi. Pozostali uczniowie zadają pytania: Ist das Haustier ruhig/nachtaktiv/kuschelig? Osoba pytana może odpowiadać tylko Ja lub Nein. Zabawa trwa tak długo, aż ktoś odgadnie, o jakie zwierzę chodzi. Osoba, która odgadła zagadkę, wymyśla jakieś zwierzę i odpowiada na pytania pozostałych uczniów.
Nauczyciel prezentuje uczniom animację bez dźwięku. Uczniowie starają się opisać, jakie zwierzęta widzą i czym się charakteryzują. Pomysły i propozycje uczniów zapisywane są na tablicy. Następnie uczniowie oglądają animację z dźwiękiem i starają się porównać swoje propozycje z nagraniem. Jeśli lekcja odbywa się zdalnie, uczniowie zapisują swoje propozycje na czacie.
Uczniowie wykonują w grupach polecenia do animacji, celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z nazwami zwierząt domowych oraz rozwijania sprawności pisania i mówienia. Analizują także informację gramatyczną na temat użycia rodzajników nieokreślonych.
Po utrwaleniu słownictwa uczniowie wykonują kolaż: naklejają zdjęcie swojego zwierzątka domowego na kartkę A3 lub A4 i opisują je. Jeśli ktoś nie posiada zwierzątka, może opisać zwierzę przyjaciela lub sąsiada. Jeśli któryś z uczniów nie przyniesie zdjęcia swojego pupila, będzie miał za zadanie wykonać jego rysunek.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie prezentują swoje kolaże w formie galerii.
Klasa dzielona jest na dwie grupy. Najpierw pierwsza grupa opowiada o swoich zwierzętach, prezentując wykonane przez siebie kolaże, a następnie uczniowie zamieniają się rolami.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie podsumowujące: Co Wam się najbardziej podobało w dzisiejszej lekcji?
Praca domowa:
W celu utrwalenia nowo poznanego słownictwa uczniowie wykonują Aufgabe 7 z części Sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: metoda odwróconej klasy - nauczyciel sugeruje powtórzenie znanego słownictwa, związanego z tematem zwierząt domowych;
w trakcie lekcji: animację można początkowo zaprezentować bez dźwięku i zachęcić uczniów do formułowania domysłów na temat prezentowanych w niej zwierząt - pozwoli to na aktywizację znanego słownictwa, zaś weryfikacja formułowanych przez uczniów hipotez na temat cech zwierzaków przygotuje ich do lepszego zrozumienia treści animacji;
po lekcji: ponowne odtworzenie animacji 2D może służyć ćwiczeniu poprawnej wymowy i intonacji.
Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0