Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.7.4
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Einkaufsmeilen hier und da/Ulice zakupowe tu i tam
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji: Umiejętność ustnego i pisemnego opisywania możliwości zakupowych na świecie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymienia najdroższe i najbardziej ekskluzywne pasaże handlowe na świecie;
przedstawia najczęściej odwiedzane ulice zakupowe krajów niemieckiego obszaru językowego;
opowiada o swoim najlepszym wyjściu zakupowym.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
formułuje opinie będące ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
pracuje na podstawie autentycznych materiałów językowych.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji – czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów,
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie,
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne,
podejście międzykulturowe,
podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym,
eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, mapa interaktywna,
praktyczna – metody aktywizujące – burza mózgów, praca w parach,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca zespołowa,
praca na forum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Następnie uczniowie czytają informację Czy wiesz, że... na temat najbardziej luksusowych ulic zakupowych.
Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią wymienić najbardziej znane na świecie ulice zakupowe, może również odnieść się do krajów niemieckiego obszaru językowego oraz do Polski. Następnie prosi uczniów o podanie znanych im wyrażeń do tematu Luxus‑Shopping/Teure Einkäufe. Uczniowie zapisują je na karteczkach, które następnie umieszczają na tablicy (burza mózgów) – w przypadku zajęć zdalnych np. na czacie lub wspólnej tablicy interaktywnej.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tytuł tekstu z sekcji Przeczytaj i formułują przypuszczenia co do treści tekstu. Następnie kolejno realizują Übung 1 (uzupełniają tekst zdaniami z listy) oraz Übung 2 (wskazują poprawną odpowiedź po analizie tekstu) z sekcji Przeczytaj. Dzięki ćwiczeniom uczniowie określają stopień zrozumienia tekstu. W kolejnym kroku uczniowie najpierw analizują Tipp zur Grammatik (np. podczas pracy w parach) oraz wspólnie wykonują Übung 3. Uczniowie przyswajają tym samym konstrukcję zaimka z dopełniaczem. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na forum.
Uczniowie przechodzą do pracy z mapą interaktywną. Zaczynają od wypowiedzi na temat miast widocznych na mapie. Informują siebie nawzajem, jakie i kiedy miasta odwiedzili. Zadają sobie pytania naprzemiennie. Nauczyciel kontroluje wypowiedzi uczniów i w razie potrzeby je poprawia. Następnie uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną oraz wykonują Übung 1 (sprawdzają rozumienie treści mapy interaktywnej) oraz Übung 2 (przyporządkowują cechę charakterystyczną do danej ulicy zakupowej) w sekcji Mapa interaktywna. Nauczyciel podsumowuje wyniki pracy uczniów na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opisują swoje najbardziej udane wyjście zakupowe. Następnie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: ... hat mir heute (nicht) gefallen .../… hat mich heute überrascht/… Ich wusste nicht, dass …/… hat mir (keine) Probleme bereitet.
Nauczyciel omawia zebrane zapiski na początku kolejnej lekcji.
Praca domowa
W ramach Aufgabe 8 z części Sprawdź się uczniowie proponują w e‑mailu koleżance/koledze wspólne wyjście na zakupy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej
Przed lekcją: wykorzystanie do powtórzenia topografii krajów niemieckojęzycznych, ukazania największych miast tych krajów, wprowadzenie do tematu poprzez pytania np. Wo warst du schon? Zeige auf der Landkarte!
W trakcie lekcji: uczniowie w grupach wybierają z mapy interaktywnej kilka zdjęć z różnych ulic zakupowych i organizują dla siebie wycieczkę. Opisują swój pobyt, zwracając uwagę przede wszystkim na cechy charakterystyczne każdej z ulic. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej samodzielnej pracy na forum klasy.
Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie wybierają jedną z ulic zakupowych i przygotowują folder z głównymi informacjami na jej temat, wykorzystując informacje z mapy interaktywnej oraz informacje znalezione w Internecie.