Numer e‑materiału: 3.4.7.4

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Einkaufsmeilen hier und da/Ulice zakupowe tu i tam

Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa IV, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji: Umiejętność ustnego i pisemnego opisywania możliwości  zakupowych na świecie.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
6) układa informacje w określonym porządku;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
5) opisuje upodobania;
7) wyraża i opisuje uczucia i emocje;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, list prywatny, formularz, e‑mail, komentarz, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
5) wyraża i uzasadnia swoje upodobania, preferencje, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, preferencje, intencje i pragnienia innych osób;
8) proponuje, przyjmuje i odrzuca propozycje, zachęca; prowadzi proste negocjacje w sytuacjach życia codziennego;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do odbiorcy.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymienia najdroższe i najbardziej ekskluzywne pasaże handlowe na świecie;

  • przedstawia najczęściej odwiedzane ulice zakupowe krajów niemieckiego obszaru językowego;

  • opowiada o swoim najlepszym wyjściu zakupowym.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • formułuje opinie będące ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • pracuje na podstawie autentycznych materiałów językowych.

Strategie uczenia się:

  • rozumienie informacji – czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów,

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego – porównywanie struktur z językiem ojczystym lub innym językiem obcym na przykład angielskim, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie,

  • odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.

Metody/techniki nauczania:

  • podejście komunikacyjne,

  • podejście międzykulturowe,

  • podająca – pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym,

  • eksponująca – ćwiczenia przedmiotowe, mapa interaktywna,

  • praktyczna – metody aktywizujące – burza mózgów, praca w parach,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca zespołowa,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (mapa interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji? Następnie uczniowie czytają informację Czy wiesz, że... na temat najbardziej luksusowych ulic zakupowych.

  • Nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią wymienić najbardziej znane na świecie ulice zakupowe, może również odnieść się do krajów niemieckiego obszaru językowego oraz do Polski. Następnie prosi uczniów o podanie znanych im wyrażeń do tematu Luxus‑Shopping/Teure Einkäufe. Uczniowie zapisują je na karteczkach, które następnie umieszczają na tablicy (burza mózgów) – w przypadku zajęć zdalnych np. na czacie lub wspólnej tablicy interaktywnej.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają tytuł tekstu z sekcji Przeczytaj i formułują przypuszczenia co do treści tekstu. Następnie kolejno realizują Übung 1 (uzupełniają tekst zdaniami z listy) oraz Übung 2 (wskazują poprawną odpowiedź po analizie tekstu) z sekcji Przeczytaj. Dzięki ćwiczeniom uczniowie określają stopień zrozumienia tekstu. W kolejnym kroku uczniowie najpierw analizują Tipp zur Grammatik (np. podczas pracy w parach) oraz wspólnie wykonują Übung 3. Uczniowie przyswajają tym samym konstrukcję zaimka z dopełniaczem. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na forum.

  • Uczniowie przechodzą do pracy z mapą interaktywną. Zaczynają od wypowiedzi na temat miast widocznych na mapie. Informują siebie nawzajem, jakie i kiedy miasta odwiedzili. Zadają sobie pytania naprzemiennie. Nauczyciel kontroluje wypowiedzi uczniów i w razie potrzeby je poprawia. Następnie uczniowie zapoznają się z mapą interaktywną oraz wykonują Übung 1 (sprawdzają rozumienie treści mapy interaktywnej) oraz Übung 2 (przyporządkowują cechę charakterystyczną do danej ulicy zakupowej) w sekcji Mapa interaktywna. Nauczyciel podsumowuje wyniki pracy uczniów na forum klasy.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie opisują swoje najbardziej udane wyjście zakupowe. Następnie na karteczkach anonimowo zapisują swoje spostrzeżenia/doświadczenia związane z lekcją np.: ... hat mir heute (nicht) gefallen .../… hat mich heute überrascht/… Ich wusste nicht, dass …/… hat mir (keine) Probleme bereitet.

  • Nauczyciel omawia zebrane zapiski na początku kolejnej lekcji.

Praca domowa

W ramach Aufgabe 8 z części Sprawdź się uczniowie proponują w e‑mailu koleżance/koledze wspólne wyjście na zakupy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy interaktywnej

  • Przed lekcją: wykorzystanie do powtórzenia topografii krajów niemieckojęzycznych, ukazania największych miast tych krajów, wprowadzenie do tematu poprzez pytania np. Wo warst du schon? Zeige auf der Landkarte!

  • W trakcie lekcji: uczniowie w grupach wybierają z mapy interaktywnej kilka zdjęć z różnych ulic zakupowych i organizują dla siebie wycieczkę. Opisują swój pobyt, zwracając uwagę przede wszystkim na cechy charakterystyczne każdej z ulic. Uczniowie przedstawiają wyniki swojej samodzielnej pracy na forum klasy.

  • Po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu. Uczniowie wybierają jedną z ulic zakupowych i przygotowują folder z głównymi informacjami na jej temat, wykorzystując informacje z mapy interaktywnej oraz informacje znalezione w Internecie.