Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Schematy rozgałęzione i algorytmy złożone – zadania maturalne
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Utrwalisz wiedzę dotyczącą schematów rozgałęzionych i algorytmów złożonych.
Rozwiążesz kilka zadań typu maturalnego, dotyczących algorytmów rozgałęzionych, wykorzystując różne typy notacji algorytmów.
Zapiszesz algorytmy rozgałęzione za pomocą pseudokodu i wybranego języka programowania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Schematy rozgałęzione i algorytmy złożone – zadania maturalne”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi, by metodą burzy mózgów uczniowie przypomnieli najważniejsze informacje dotyczące schematów rozgałęzionych i algorytmów złożonych. Chętna lub wybrana osoba zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia propozycje uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują rozwiązanie zadania 1 z sekcji „Przeczytaj”. Następnie w parach implementują je w wybranym języku programowania. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią zadania 2 z sekcji „Schemat interaktywny”, a następnie analizują prezentację, w której omówiono jego rozwiązanie za pomocą pseudokodu. W razie wątpliwości nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kroki procedury.
Uczniowie wykonują Polecenie 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracując w grupach, rozwiązują zadanie 3 z sekcji „Sprawdź się”. Piszą program w wybranym języku programowania, a następnie porównują swoje rozwiązanie z inna grupą programującą w tym samym języku.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie implementują, w wybranym języku programowania, rozwiązanie zadania 2 z sekcji „Schemat interaktywny”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać treści w sekcjach: „Przeczytaj”, „Schemat interaktywny”, „Sprawdź się” jako materiał do lekcji powtórkowej.