Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Język polski
Temat: Róże dla Safony. Liryczny dialog Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej z największą poetką starożytnej Grecji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
zdobywa wiedzę na temat twórczości poetek: Safony i Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej;
analizuje wybrane utwory o tematyce miłosnej Safony i Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej;
porównuje wiersze obu autorek;
interpretuje cykl poetycki Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej Róże dla Safony.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
drama;
rybi szkielet;
burza mózgów;
praca z tekstem.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Róże dla Safony. Liryczny dialog Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej z największą poetką starożytnej Grecji” oraz prosi o zapoznanie się z treścią „Wprowadzenia” oraz celów lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z sekcją „Audiobook”.
Dwie chętne osoby mają za zadanie zapoznać się z sekcją „Galeria interaktywna” i na jej podstawie ułożyć i zaprezentować dialog między autorkami.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat zajęć. Następnie prosi jednego z uczniów, aby krótko przedstawił, o czym będzie lekcja. W razie potrzeby reszta uczniów wraz z nauczycielem dopowiadają.
Uczniowie są proszeni o ustalenie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel wyświetla sekcję „Przeczytaj”. Uczniowie zapoznają się z jej treścią. Następnie nauczyciel rozpoczyna krótką rozmowę: Kim była Safona?
Faza realizacyjna:
Uczniowie tworzą cztery grupy. Nauczyciel wyświetla sekcję „Galeria interaktywna” i dzieli między grupy dostępne slajdy. Uczniowie dokonują analizy cech twórczości autorek. Nauczyciel rysuje na tablicy rybi szkielet, z jednej strony zapisuje cechy twórczości Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, z drugiej strony cechy twórczości Safony. Po wyznaczonym czasie uczniowie odczytują cechy twórczości poetek i zapisują po odpowiednich stronach. Nauczyciel komentuje pracę uczniów.
Wyłonione przed lekcją osoby przygotowują się do prezentacji dialogu. Nauczyciel prosi o odczytanie poleceń 1 i 2 z sekcji „Galeria interaktywna”. Po prezentacji dialogu między Safoną a Marią Pawlikowską‑Jasnorzewską uczniowie w parach wykonują polecenia. Nauczyciel prosi o odczytanie, a następnie dokonuje oceny prac.
Uczniowie dobierają się w trzy osoby i przygotowują do omówienia tekstu z sekcji „Audiobook”. Wykonują polecenie 1. Nauczyciel prosi o odczytanie odpowiedzi. Następuje wspólna analiza.
Uczniowie wykonują polecenie 2.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 z sekcji „Audiobook”. Nauczyciel dokona ich analizy w późniejszym czasie.
Uczniowie odczytują ustalone kryteria sukcesu, podsumowują, czego się nauczyli.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2.
Materiały pomocnicze:
Peter Green, Śmiech Afrodyty, Warszawa 1969.
Maria Pawlikowska‑Jasnorzewska, Poezje zebrane, Toruń 1993.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Schemat” do podsumowania lekcji.