Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Handel międzynarodowy

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI w.;

4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe pomiędzy państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach;

5) przedstawia mechanizmy i działania, które zmniejszają lub powiększają dysproporcje pomiędzy państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia istotę handlu międzynarodowego;

  • analizuje znaczenie importu i eksportu;

  • ocenia działalność największych importerów i eksporterów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli;

  • quiz;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Mapa interaktywna”.

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Dyskusja na temat tego, jak rozwijał się handel międzynarodowy. Uczniowie korzystają ze swojej wiedzy historycznej.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie podczas burzy mózgów przygotowują mapę myśli, która podsumuje ich pomysły dotyczące czynników mających wpływ na handel międzynarodowy. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia notatkę.

2. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, po czym zadają sobie nawzajem pytania sformułowane podczas czytania tekstu i  odpowiadają na nie.

3. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat tego, jak przez wieki zmieniali się liderzy światowej i europejskiej gospodarki. Prosi chętne lub wybrane osoby o próbę charakterystyki tych liderów i wskazanie, z czego wynikał ich sukces. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

4. Uczniowie w parach zapoznają się z multimedium. Następnie szukają informacji na temat towarów, które są eksportowane i importowane przez liderów przedstawionych na mapach interaktywnych. Chętne lub wybrane grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. Na koniec wykonują załączone do multimedium ćwiczenia.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Materiały pomocnicze:

Rett R. Ludwikowski, Handel międzynarodowy, Wydawnictwo C.H. Beck 2019

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie mapy uczniowie mogą przygotować prezentację dot. tego, jakie miejsce w światowym handlu zajmuje Polska. Czy jest na jakimś gruncie potentatem?