Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Polacy w informatyce
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz dokonania polskich pionierów informatyki.
Przeanalizujesz, jaki wkład w rozwój informatyki mieli polscy naukowcy.
Opiszesz historię powstawania pierwszych polskich komputerów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich pracuje nad miniprojektem dotyczącym jednego z bohaterów e‑materiału. Zadaniem uczniów jest przygotowanie obszernej prezentacji dotyczącej dokonań osoby, której sylwetkę opracowują. Uczniowie powinni pamiętać, by nie skupiać się na elementach biograficznych, a na rzeczywistym wpływie na oblicze informatyki. Uczniowie przygotowują również argumentację dotyczącą tego, na co wpływ miało odkrycie danej postaci.
Faza wstępna:
Uczniowie siadają w grupach. Przygotowują się do prezentacji.
Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna:
Każda z grup po kolei przedstawia sylwetkę jednego z bohaterów tekstu.
Uczniowie w parach dyskutują na temat kolejnych postaci.
Po wszystkich prezentacjach uczniowie za pomocą telefonów głosują w sondzie zamieszczonej na końcu sekcji „Przeczytaj”.
Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swój wybór.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.
Praca domowa:
Zapoznaj się z sekcją „Audiobook” i wykonaj dołączone do niej ćwiczenie.
Materiały pomocnicze:
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Biuro Współpracy Międzynarodowej, Enigma. Odszyfrować zwycięstwo, enigma.umww.pl.
Wskazówki metodyczne:
Lekcja może być wykorzystana do zbudowania ścieżek międzyprzedmiotowych, np. z matematyką, historią, filozofią.