Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Damian Stelmach

Przedmiot: Informatyka

Temat: Polacy w informatyce

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) przedstawia trendy w historycznym rozwoju informatyki i technologii oraz ich wpływ na rozwój społeczeństw;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) analizuje i charakteryzuje wpływ trendów w historycznym rozwoju pojęć, metod informatyki oraz technologii na możliwości rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz dokonania polskich pionierów informatyki.

  • Przeanalizujesz, jaki wkład w rozwój informatyki mieli polscy naukowcy.

  • Opiszesz historię powstawania pierwszych polskich komputerów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich pracuje nad miniprojektem dotyczącym jednego z bohaterów e‑materiału. Zadaniem uczniów jest przygotowanie obszernej prezentacji dotyczącej dokonań osoby, której sylwetkę opracowują. Uczniowie powinni pamiętać, by nie skupiać się na elementach biograficznych, a na rzeczywistym wpływie na oblicze informatyki. Uczniowie przygotowują również argumentację dotyczącą tego, na co wpływ miało odkrycie danej postaci.

Faza wstępna:

  1. Uczniowie siadają w grupach. Przygotowują się do prezentacji.

  2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Każda z grup po kolei przedstawia sylwetkę jednego z bohaterów tekstu.

  2. Uczniowie w parach dyskutują na temat kolejnych postaci.

  3. Po wszystkich prezentacjach uczniowie za pomocą telefonów głosują w sondzie zamieszczonej na końcu sekcji „Przeczytaj”.

  4. Chętne lub wybrane osoby uzasadniają swój wybór.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się z sekcją „Audiobook” i wykonaj dołączone do niej ćwiczenie.

Materiały pomocnicze:

  • Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Biuro Współpracy Międzynarodowej, Enigma. Odszyfrować zwycięstwo, enigma.umww.pl.

Wskazówki metodyczne:

  • Lekcja może być wykorzystana do zbudowania ścieżek międzyprzedmiotowych, np. z matematyką, historią, filozofią.