Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: biologia
Temat: Struktura przestrzenna DNA i RNA
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz struktury DNA.
Scharakteryzujesz różnice występujące pomiędzy różnymi strukturami DNA.
Opiszesz struktury RNA.
Wyjaśnisz związek różnych struktur RNA z pełnionymi przez nie funkcjami biologicznymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza animacji.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
krzyżówka (materiały pomocnicze);
arkusze papieru, flamastry.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel prosi wybrane osoby, aby przypomniały budowę RNA i DNA, poznaną na wcześniejszych lekcjach. Następnie rysuje na tablicy tabelę porównującą budowę DNA i RNA. Chętni uczniowie podają różnice pomiędzy budową DNA i RNA i wspólnie uzupełniają tabelę.
Nauczyciel rozdaje uczniom krzyżówkę (zob. materiały pomocnicze). Po odgadnięciu hasła nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, mówiąc: „Różnorodność kwasów nukleinowych nie ogranicza się do różnic między DNA a RNA. W organizmach mogą występować różne formy DNA oraz różne rodzaje RNA”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich otrzymuje arkusz papieru i flamastry. Zadaniem grup jest zaznajomienie się z tekstem zawartym w sekcji „Przeczytaj” i wykonanie mapy myśli. Uczniowie mają:
uwzględnić różnice w budowie DNA i RNA;
przedstawić rzędowość kwasów nukleinowych wraz z przykładami;
pokazać różne rodzaje RNA;
scharakteryzować różne formy DNA.
Nauczyciel obserwuje pracę grup, odpowiada na pytania uczniów oraz udziela dodatkowych informacji.
Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel zwraca uwagę na różnorodność budowy kwasów nukleinowych i pełnionych przez nie funkcji.
Nauczyciel rozpoczyna pogadankę, mówiąc: „DNA i RNA są kwasami nukleinowymi pełniącymi różne funkcje. Jakie to są funkcje?”. Następnie zadaje uczniom kolejne pytanie: „Co umożliwia pełnienie przez kwasy nukleinowe różnych funkcji?”.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, co oznacza stwierdzenie, że nici DNA są względem siebie antyrównoległe) i ćwiczenie nr 8 (w którym mają za zadanie wyjaśnić, dlaczego proporcja par zasad jest ważna w ocenie stabilności struktury spinki do włosów RNA) w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Wybrane osoby przedstawiają rozwiązanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla animację. Uczniowie wykonują polecenia nr 2 („Wyjaśnij, w jaki sposób stabilizowana jest struktura podwójnej helisy”) i nr 3 („Omów, w jaki sposób powstają rowki w DNA”). Wybrane osoby przedstawiają rozwiązania na forum klasy. Nauczyciel sprawdza ich poprawność i w razie konieczności dopowiada niezbędne informacje.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście podsumowuje omówione zagadnienia.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 oraz 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Animacja” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.