Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Filtrowanie danych w tabeli przestawnej w arkuszu kalkulacyjnym
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, w jaki sposób można wyświetlać oraz ukrywać wiersze w tabeli przestawnej.
Użyjesz prostych formuł, dzięki którym łatwo przefiltrujesz tabelę.
Wyczyścisz naniesione filtry.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft Excel 2003 lub wyższe, LibreOffice Calc 4.1 lub wybrany odpowiednik;
kolorowe karteczki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie pobierają załącznik z sekcji „Przeczytaj”. Zapoznają się z treścią tej sekcji i samodzielnie uzupełniają pobrany plik Excela lub LibreOffice Calc.
Faza wstępna:
Chętne osoby przystępują do prezentacji efektów pracy wykonanej w domu. Po zakończonej prezentacji następuje krótka dyskusja na temat ewentualnych trudności przy wykonywaniu zadania.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie zapoznają się z prezentacją i indywidualnie wykonują przedstawione w niej czynności. Następnie z pobranych plików korzystają z arkusza Polecenie.
Dane w tabeli przedstawiają planowane i zrealizowane koszty inicjatyw realizowanych w ramach społecznych budżetów w poszczególnych rejonach miast. Korzystając z tych danych, uczniowie tworzą w parach raport zawierający sumaryczne koszty inicjatyw zrealizowanych dla poszczególnych rejonów w dwóch miastach o największym budżecie liczonym w kosztach realizacji inicjatyw.Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie pracują indywidualnie i rozwiązują ćwiczenia nr 1–5. Po wykonaniu zadania nauczyciel wyświetla na tablicy wybrane odpowiedzi i następuje ich omówienie.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 6–7. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zawiesza na tablicy dwa plakaty z narysowanym koszem i walizką. Rozdaje uczniom po dwie karteczki samoprzylepne. Prosi, aby uczniowie zapisali na jednej z nich, przemyślenia, które zabiorą z sobą po zajęciach; na drugiej to, czego nie akceptują. Jedna osoba odczytuje zapisy zamieszczone przy walizce i koszu.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft Excel 2010 (lub nowszej wersji), LibreOffice Calc 4.1 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.