Numer e‑materiału: Temat 180
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Z biegiem Wisły
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: Poprzez poznanie budowy rzeki od źródła do ujścia uczeń rozwija umiejętność obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz rozumienia zależności pomiędzy składnikami środowiska przyrodniczego.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
IV. Edukacja przyrodnicza
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska przyrodniczego. Uczeń:
2) rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy; określa składowe i funkcje ekosystemu na wybranym przykładzie, np. las, warstwy lasu, polany, torfowiska, martwe drzewo w lesie;
II. Edukacja matematyczna
2 Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń:
4) porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza; stosuje znaki: .
I. Edukacja polonistyczna
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
3) wypowiada się w formie uporządkowanej i rozwiniętej na tematy związane z przeżyciami, zadaniem, sytuacjami szkolnymi, lekturą czy wydarzeniem kulturalnym;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
1) czyta płynnie, poprawnie i wyraziście na głos teksty zbudowane z wyrazów opracowanych w toku zajęć, dotyczące rzeczywistych doświadczeń dzieci i ich oczekiwań poznawczych;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
8) stosuje poprawną wielkość liter w zapisie tytułów utworów, książek, poznanych nazw geograficznych, imion i nazwisk;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Wskazuje źródło, ujście rzeki oraz dopływy.

  • Odkodowuje wyrazy.

  • Uzupełnia zdania podanymi wyrazami.

  • Porządkuje rzeki w kolejności od najdłuższej do najkrótszej.

  • Wyszukuje i prezentuje informacje na temat Wisły.

  • Wskazuje na mapie duże miasta leżące nad Wisłą.

  • Wyszukuje informacje na temat wykorzystania rzek przez człowieka.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.