Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Różne oblicza władzy - Ramzes i Horus

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
9) wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
23) Bolesław Prus, Lalka, Z legend dawnego Egiptu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje głównych bohaterów noweli B. Prusa Z legend dawnego Egiptu;

  • ocenia postawy bohaterów;

  • przedstawia swoje rozumienie sensu utworu;

  • rozpoznaje typy rządów reprezentowanych przez bohaterów.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • podająca;

  • drama;

  • drama‑rzeźba.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;

  • fragment tekstu Filipa Mazurkiewicza.

Przebieg lekcji

  1. Co najmniej tydzień przed zajęciami nauczyciel wybiera dwóch chętnych uczniów, którzy przebiorą się za postaci z noweli i przygotują rozmowę, w której przedstawią swoich bohaterów. Wypowiedzi uczniów powinny dotyczyć preferowanych przez Ramzesa i Horusa sposobów rządzenia, podobieństw i różnic bohaterów, cech charakteru.

  1. Nauczyciel wraz z uczniami określa cele lekcji i kryteria sukcesu.

  2. Osoby przebrane za Horusa i Ramzesa prowadzą ze sobą rozmowę, po jej zakończeniu uczniowie zadają im pytania. Należy zwrócić uwagę klasy, aby były to pytania dotyczące wartości i sposobu sprawowania rządów.

Faza realizacyjna:
  1. Drama – technika rzeźby. Uczniowie w parach rzeźbią postać Ramzesa i Horusa (jeden z uczniów jest rzeźbą Horusa, drugi Ramzesa). Uczniowie‑rzeźby odpowiadają na pytania, np.:
    - Kim jesteś?
    - Co teraz robisz?
    - Co czujesz?
    - Co jest dla Ciebie ważne?

  2. Po zakończonej pracy w parach wybrani uczestnicy zajęć dzielą się na forum klasy przemyśleniami dotyczącymi postaw postaci. Odpowiadają na pytanie, w którego z bohaterów łatwiej było się wcielić i dlaczego.

  3. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Mapa myśli”. Wykonują polecenia 1 i 2. Istotne jest, aby nauczyciel naprowadził uczniów, współpracował z nimi podczas wpisywania cech i wartości na mapę.

  4. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne od 1 do 4 w sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

  5. Ćwiczenia od 5 do 8 uczniowie wykonują w parach. Po zakończonych działaniach wyniki zostają omówione wspólnie w klasie.

  6. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej fragment wypowiedzi Filipa Mazurkiewicza dotyczącej Horusa:
    „W metaforycznym sensie — a jakże zmetaforyzowany to tekst — pająk stawia tylko kropkę na końcu ostatniego zdania o Horusie, a właściwie wielokropek, znak zawieszenia głosu, niedopowiedzenia czegoś, co pewnie ostatecznie dopowiedziane być nie może.
    — Nie odpowiadasz Horusie?...
    — Czyliż nie widzisz, że umarł?...
    Ale może też być ów wielokropek wyrazem niepewności: czy to jad pajęczy zabił Horusa? Może nie żył już wcześniej?”.
    (F. Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne, Katowice 2015, s. 146).
    Pyta uczniów, jak rozumieją ostatnie z pytań zadane przez badacza. Czym była sygnalizowana przez Mazurkiewicza „śmierć za życia”?

Faza podsumowująca:
  1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Jakie typy rządów reprezentują bohaterowie noweli?

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiedzy na temat bohaterów noweli. Ustala również, czy zostały spełnione kryteria sukcesu

Praca domowa:

  1. Napisz tekst rozmowy dotyczącej powstania i interpretacji analizowanego podczas lekcji utworu prozatorskiego, jaka mogłaby się odbyć między tobą a autorem tekstu.

  2. Napisz rozprawkę, w której odpowiesz na pytanie: Czy – twoim zdaniem – reformy Horusa okazałyby się korzystne dla Egiptu, gdyby mógł je wprowadzić w życie?

Materiały pomocnicze:

  • I. Opacki, Gra symetrii („Z legend dawnego Egiptu” Bolesława Prusa), [w:] Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, red. K. Bartoszyński, M. Jasińska‑Wojtkowska, S. Sawicki, Warszawa 1979, s. 132–155.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Nauczyciel może wykorzystać multimedium bazowe jako podsumowanie zajęć.