Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Różne oblicza władzy - Ramzes i Horus
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje głównych bohaterów noweli B. Prusa Z legend dawnego Egiptu;
ocenia postawy bohaterów;
przedstawia swoje rozumienie sensu utworu;
rozpoznaje typy rządów reprezentowanych przez bohaterów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
podająca;
drama;
drama‑rzeźba.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;
fragment tekstu Filipa Mazurkiewicza.
Przebieg lekcji
Co najmniej tydzień przed zajęciami nauczyciel wybiera dwóch chętnych uczniów, którzy przebiorą się za postaci z noweli i przygotują rozmowę, w której przedstawią swoich bohaterów. Wypowiedzi uczniów powinny dotyczyć preferowanych przez Ramzesa i Horusa sposobów rządzenia, podobieństw i różnic bohaterów, cech charakteru.
Nauczyciel wraz z uczniami określa cele lekcji i kryteria sukcesu.
Osoby przebrane za Horusa i Ramzesa prowadzą ze sobą rozmowę, po jej zakończeniu uczniowie zadają im pytania. Należy zwrócić uwagę klasy, aby były to pytania dotyczące wartości i sposobu sprawowania rządów.
Faza realizacyjna:
Drama – technika rzeźby. Uczniowie w parach rzeźbią postać Ramzesa i Horusa (jeden z uczniów jest rzeźbą Horusa, drugi Ramzesa). Uczniowie‑rzeźby odpowiadają na pytania, np.:
- Kim jesteś?
- Co teraz robisz?
- Co czujesz?
- Co jest dla Ciebie ważne?Po zakończonej pracy w parach wybrani uczestnicy zajęć dzielą się na forum klasy przemyśleniami dotyczącymi postaw postaci. Odpowiadają na pytanie, w którego z bohaterów łatwiej było się wcielić i dlaczego.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Mapa myśli”. Wykonują polecenia 1 i 2. Istotne jest, aby nauczyciel naprowadził uczniów, współpracował z nimi podczas wpisywania cech i wartości na mapę.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia interaktywne od 1 do 4 w sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.
Ćwiczenia od 5 do 8 uczniowie wykonują w parach. Po zakończonych działaniach wyniki zostają omówione wspólnie w klasie.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej fragment wypowiedzi Filipa Mazurkiewicza dotyczącej Horusa:
„W metaforycznym sensie — a jakże zmetaforyzowany to tekst — pająk stawia tylko kropkę na końcu ostatniego zdania o Horusie, a właściwie wielokropek, znak zawieszenia głosu, niedopowiedzenia czegoś, co pewnie ostatecznie dopowiedziane być nie może.
— Nie odpowiadasz Horusie?...
— Czyliż nie widzisz, że umarł?...
Ale może też być ów wielokropek wyrazem niepewności: czy to jad pajęczy zabił Horusa? Może nie żył już wcześniej?”.
(F. Mazurkiewicz, Opowieści nowoczesne, Katowice 2015, s. 146).
Pyta uczniów, jak rozumieją ostatnie z pytań zadane przez badacza. Czym była sygnalizowana przez Mazurkiewicza „śmierć za życia”?
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące: Jakie typy rządów reprezentują bohaterowie noweli?
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiedzy na temat bohaterów noweli. Ustala również, czy zostały spełnione kryteria sukcesu
Praca domowa:
Napisz tekst rozmowy dotyczącej powstania i interpretacji analizowanego podczas lekcji utworu prozatorskiego, jaka mogłaby się odbyć między tobą a autorem tekstu.
Napisz rozprawkę, w której odpowiesz na pytanie: Czy – twoim zdaniem – reformy Horusa okazałyby się korzystne dla Egiptu, gdyby mógł je wprowadzić w życie?
Materiały pomocnicze:
I. Opacki, Gra symetrii („Z legend dawnego Egiptu” Bolesława Prusa), [w:] Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, red. K. Bartoszyński, M. Jasińska‑Wojtkowska, S. Sawicki, Warszawa 1979, s. 132–155.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium bazowe jako podsumowanie zajęć.