Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Spinoza i Leibniz: sylwetki filozofów, problemy i wyzwania
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje podstawowe założenia filozofii Benedykta Spinozy i Gottfrieda Wilhelma Leibniza;
wyjaśnia, w jaki sposób Spinoza i Leibniz planowali rozwijać koncepcję czystego umysłu;
analizuje znaczenie wolności wypowiedzi i przekonań w filozofii Benedykta Spinozy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook;
esej filozoficzny;
prezentacja multimedialna;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Na podstawie dostępnych im źródeł mają przygotować wstępne informacje dotyczące Benedykta Spinozy i Gottfrieda Wilhelma Leibniza, które później będą mogli wykorzystać do pracy techniką dramy.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak warunki społeczno‑kulturowe wpłynęły na życie i filozofię Benedykta Spinozy i Gottfrieda Wilhelma Leibniza?
Faza realizacyjna:
Drama. Nauczyciel prosi klasę, aby podzieliła się na czteroosobowe zespoły. Informuje uczniów, że będą pracować metodą dramy i wyjaśnia jej zasady:
a. Przedstawia temat: Wywiady arcymistrzowskie. Benedykt Spinoza i Gottfried Wilhelm Leibniz. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego.
b. Przedstawia technikę dramy: Wyjaśnia, że uczniowie wcielą się w różne role. Członkowie każdego zespołu zdecydują, jaką chcą przyjąć rolę (np. dziennikarza‑komentatora w studiu telewizyjnym, dziennikarza przeprowadzającego wywiad, osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad) – może ich być dwoje.
c. Nauczyciel przekazuje instrukcje dotyczące sposobu wykonania zadań – każda z osób odgrywających rolę ma określone zadania (np. komentator w studiu odpowiada za rzetelną i merytoryczną informację, dziennikarz przeprowadzający wywiad za przygotowanie interesujących pytań, osoba, z którą przeprowadzany jest wywiad, w jak największym stopniu powinna wczuć się w swoją rolę itp),
d. Następnie każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy.
Nauczyciel informuje, ile czasu grupy mają na przygotowanie dramy i jak długo mogą trwać scenki. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają przygotowane przez grupy prezentacje. Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają kolegów. Nauczyciel również podsumowuje występy uczniów.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie czyta polecenia:
– Kto i w jaki sposób może, zdaniem Spinozy, dotrzeć do prawdy?
– W jaki sposób Spinoza i Leibniz pragnęli dowieść istnienia czystego rozumu?
Uczniowie wspólnie wykonują zadanie. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedź do polecenia: Zapoznaj się z audiobookiem. Zastanów się nad znaczeniem wolności wypowiedzi. Zbierz i krótko opisz argumenty oraz motywację Spinozy.
Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują polecenie: Zastanów się, czy stanowisko Spinozy ciąży ku pozycji absolutystycznej, czy może istnieją granice wolności. Swoją odpowiedź poprzyj argumentacją
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz konspekt eseju, w którym porównasz sylwetki Spinozy i Leibniza.
Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑2 z zakładki „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Nadler S., Spinoza, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2002.
Antognazza M.R., Leibniz: biografia intelektualna, tłum. Z. i Ł. Lamżowie, Kraków 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.