Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Spinoza i Leibniz: sylwetki filozofów, problemy i wyzwania

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
3. René Descartes. Uczeń:
4) omawia poglądy jednego z następujących kontynuatorów filozofii René Descartesa: Gotfrieda Wilhelma Leibniza lub Barucha Spinozy;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje podstawowe założenia filozofii Benedykta Spinozy i Gottfrieda Wilhelma Leibniza;

  • wyjaśnia, w jaki sposób Spinoza i Leibniz planowali rozwijać koncepcję czystego umysłu;

  • analizuje znaczenie wolności wypowiedzi i przekonań w filozofii Benedykta Spinozy.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • audiobook;

  • esej filozoficzny;

  • prezentacja multimedialna;

  • drama.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Na podstawie dostępnych im źródeł mają przygotować wstępne informacje dotyczące Benedykta Spinozy i Gottfrieda Wilhelma Leibniza, które później będą mogli wykorzystać do pracy techniką dramy.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jak warunki społeczno‑kulturowe wpłynęły na życie i filozofię Benedykta Spinozy i Gottfrieda Wilhelma Leibniza?

Faza realizacyjna:

  1. Drama. Nauczyciel prosi klasę, aby podzieliła się na czteroosobowe zespoły. Informuje uczniów, że będą pracować metodą dramy i wyjaśnia jej zasady:
    a. Przedstawia temat: Wywiady arcymistrzowskie. Benedykt Spinoza i Gottfried Wilhelm Leibniz. Zadaniem każdej grupy będzie przygotowanie krótkiego reportażu lub fragmentu programu informacyjnego.
    b. Przedstawia technikę dramy: Wyjaśnia, że uczniowie wcielą się w różne role. Członkowie każdego zespołu zdecydują, jaką chcą przyjąć rolę (np. dziennikarza‑komentatora w studiu telewizyjnym, dziennikarza przeprowadzającego wywiad, osoby, z którą będzie przeprowadzany wywiad) – może ich być dwoje.
    c. Nauczyciel przekazuje instrukcje dotyczące sposobu wykonania zadań – każda z osób odgrywających rolę ma określone zadania (np. komentator w studiu odpowiada za rzetelną i merytoryczną informację, dziennikarz przeprowadzający wywiad za przygotowanie interesujących pytań, osoba, z którą przeprowadzany jest wywiad, w jak największym stopniu powinna wczuć się w swoją rolę itp),
    d. Następnie każda grupa odgrywa swoją scenkę na forum klasy.
    Nauczyciel informuje, ile czasu grupy mają na przygotowanie dramy i jak długo mogą trwać scenki. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają przygotowane przez grupy prezentacje. Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają kolegów. Nauczyciel również podsumowuje występy uczniów.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie czyta polecenia:
    Kto i w jaki sposób może, zdaniem Spinozy, dotrzeć do prawdy?
    W jaki sposób Spinoza i Leibniz pragnęli dowieść istnienia czystego rozumu?
    Uczniowie wspólnie wykonują zadanie. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedzi, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Audiobook”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedź do polecenia: Zapoznaj się z audiobookiem. Zastanów się nad znaczeniem wolności wypowiedzi. Zbierz i krótko opisz argumenty oraz motywację Spinozy.
    Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują polecenie: Zastanów się, czy stanowisko Spinozy ciąży ku pozycji absolutystycznej, czy może istnieją granice wolności. Swoją odpowiedź poprzyj argumentacją

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz konspekt eseju, w którym porównasz sylwetki Spinozy i Leibniza.

  2. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑2 z zakładki „Audiobook”.

Materiały pomocnicze:

  • Nadler S., Spinoza, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2002.

  • Antognazza M.R., Leibniz: biografia intelektualna, tłum. Z. i Ł. Lamżowie, Kraków 2018.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Prezentacja multimedialna” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.