Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Guy Fawkes Night / Noc Guya Fawkesa
Grupa docelowa: klasa 5 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.9, II.5, III.4, V.1, V.2, VIII.3, IX.1, X, XI, XII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i kompetencji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane ze świętem Guy Fawkes Night.
Uczeń potrafi opisać, na czym polega świętowanie Nocy Guya Fawkesa i wyjaśnić pochodzenie święta.
Uczeń potrafi zredagować e‑mail do kolegi/koleżanki, w którym opisuje obchody Nocy Guya Fawkesa.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z Guy Fawkes Night.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat Guy Fawkes Night.
Uczeń rozwija świadomość historyczną i kulturową dotyczącą Wielkiej Brytanii.
Uczeń kształtuje postawę zaangażowania w proces uczenia się.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej ilustrację przedstawiającą fajerwerki rozświetlające niebo (Przeczytaj) i pyta: Do you like traditional celebrations? What are the most famous traditions in Poland? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do czytania tekstu uczniowie łączą zdjęcia z wyrazami w Exercise 1 (Przeczytaj). Osoba, która najszybciej wykona zadanie, nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst Remember, Remember, the 5th of November i indywidualnie wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach i na forum zespołu klasowego, uzasadniają je cytatami z tekstu.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Dodatkowo uczniowie ćwiczą literowanie i pisownię wyrazów z zadania. Pracują w parach, gdzie jeden uczeń literuje dane słowo, a partner stara się poprawnie je zapisać. Następnie zamieniają się rolami. Alternatywnie lub dodatkowo: Do każdego zdania uczniowie mogą utworzyć pytania w taki sposób, aby w odpowiedzi padło wpisane w zdanie wyrażenie, np.: odpowiedź 4 What did Catholics want to do in 1605? – They wanted to BLOW UP the Parliament. Uczniowie pracują w parach. Zadają sobie na przemian pytania i na nie odpowiadają.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach, a chętne osoby nanoszą rozwiązania na tablicę multimedialną. Alternatywnie: Uczniowie literują poszczególne wyrazy chętnym kolegom/koleżankom, którzy nanoszę litery na tablicę.
Uczniowie z pomocą nauczyciela wybierają z tekstu kluczowe słownictwo, które tworzy szkielet treści. Wyrażenia zapisują w formie np. chmury wyrazowej. Następnie, wykorzystując wszystkie wyrażenia, odtwarzają informacje na temat Guy Fawkes Night.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby w ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną wykonali Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Najszybsza osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie odtważają prezentację multimedialną, a następnie grupują zdania w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna). Odczytują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie powtórnie oglądają prezentację i indywidualnie lub w parach wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Prezentacja multimedialna). Odczytują prace na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 i 4 (Sprawdź się). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 5–7 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą pracę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from the USA wants to learn about Guy Fawkes Night. Write him/her an email in which you:
describe how people celebrate Guy Fawkes Night;
talk about local traditions;
say whether you like Bonfire Night or not.
Your answer shouldn't be longer than 50 words.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie, pracując w parach, ponownie analizują prezentację i tworzą 3 zagadki‑rebusy ze zdaniami z prezentacji, zastępując słowa kluczowe np. torches rysunkami. Następnie, wymieniają się rebusami z inną parą uczniów i rozwiązują rebusy.