Numer e‑materiału: 2.8.6.1

Imię i nazwisko autora: Karolina Puzio

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Wie soll ich mich ernähren? / Jak powinnam/powinienem się odżywiać?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat piramidy żywieniowej i zdrowego żywienia

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
8) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje tekst czytany na temat nawyków żywieniowych;

  • podaje przykłady produktów znajdujących się w piramidzie żywieniowej;

  • opisuje koleżance/koledze w e‑mailu, po jakie produkty powinna/powinien sięgać w codziennym żywieniu.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • strategie komunikacyjne, w tym strategie kompensacyjne – wykorzystywanie domysłu językowego w rozwijaniu sprawności rozumienia tekstu słuchanego i czytanego, dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym, odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;

  • strategie afektywne – automotywacja i zachęcanie siebie do działania;

Metody i formy nauczania:

  • podejście komunikacyjne;

  • konstruktywizm;

  • podająca – praca z tekstem źródłowym, wyjaśnianie, praca z animacją;

  • aktywizująca – dyskusja, odgrywanie ról;

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • zdjęcia produktów żywnościowych,

  • multimedium (animacja 2D),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel otwiera krótką dyskusję z uczniami, zadając pytanie: Co oznacza powiedzenie „Jesteś tym, co jesz”? Po uzyskaniu odpowiedzi prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się co będzie tematem dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali informację „Czy wiesz, że…”, a następnie zadaje pytanie: W jaki sposób staracie się dbać o swoje zdrowie?

b) Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj, w parach zaznaczają wyrazy, które są im znane. Uczniowie pomagają sobie w rozumieniu nowych/nieznanych słów bądź korzystają ze słowniczka.

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, które jest prawdziwe, a które fałszywe. Uczniowie w parach wykonują dalsze polecenia do tekstu (Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj) w celu sprawdzenia stopnia jego zrozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy przykład zdania z tekstu z części Przeczytaj, które jest zdaniem przydawkowym, np. Fast Food enthält viele Transfette, die viele Krankheiten verursachen. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na użycie zdań przydawkowych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pary. Ich zadaniem będzie rozwiązanie wspólnie Aufgabe 6 z części Sprawdź się, wymyślenie dodatkowych przykładów zdań ze zdaniami przydawkowymi w mianowniku, które nawiązują do lekcji, a następnie zapisanie swoich propozycji na tablicy. Nauczyciel z uczniami analizują podane przykłady.

  • Każda para dostaje od nauczyciela zestaw zdjęć różnych produktów żywnościowych. Uczniowie w parach nazywają produkty na zdjęciach, a następnie próbują stworzyć własną piramidę produktów według kryterium, które z nich są zdrowe, a które nie mają dobrego wpływu na zdrowie człowieka. Wybrane pary prezentują swoje pomysły na forum.

  • Uczniowie oglądają animację i wykonują Übung 1 oraz 2 z części Animacja, a następnie w parach Übung 3.

  • Uczniowie pozostają w parach. Nauczyciel zapisuje na małych karteczkach wszystkie produkty żywnościowe z piramidy żywieniowej, po czym wrzuca karteczki do woreczka. Uczniowie losują po dwie karteczki i nie zdradzają koledze/koleżance, co wylosowali. Zadaniem uczniów będzie opisanie koleżance/koledze produktu w taki sposób, aby mogła/mógł zgadnąć, o który chodzi, np. Das Produkt bildet die Basis der Ernährungspiramide und enthält viele KohlenhydrateDas Produkt enthält viele Antioxidantien, das Produkt ist reich an Proteinen. Po otrzymaniu odpowiedzi uczniowie zamieniają się rolami.

  • Nauczyciel rysuje na tablicy piramidę żywieniową. Na podstawie Aufgabe 7 prosi uczniów o dopasowanie produktów występujących w poszczególnych jej stopniach.

c) Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel na podstawie Aufgabe 1 zapisuje pionowo na tablicy słowo GESUND. Zadaniem uczniów będzie podchodzenie do tablicy i zapisywanie swoich propozycji do krzyżówki. Po rozwiązaniu krzyżówki nauczyciel wymawia na głos pojęcia z Aufgabe 2 i prosi uczniów o przetłumaczenie słów na język polski.

  • Uczniowie wykonują Aufgabe 3 i 4 z części Sprawdź się.

  • Na koniec zajęć nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czy dzisiejsza lekcja była ciekawa? Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji? Oczekuje od uczniów wymienienia wyrażeń i zwrotów, które szczególnie okazały się ważne i przydatne dla nich.

Praca domowa

Uczniowie wykonują Aufgabe 5 oraz 8 z części Sprawdź się w celu utrwalenia słownictwa poznanego na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:

  • przed lekcją: uczniowie przygotowują notatkę na temat tego, co zwykle jedzą w ciągu dnia;

  • w trakcie lekcji: uczniowie porównują swoje notatki z zasadami przedstawionymi w piramidzie żywieniowej, zastanawiając się nad tym, których produktów jedzą za mało/za dużo; uczniowie w parach przekazują sobie nawzajem wskazówki do zmian w sposobach odżywiania się, aby ich dieta była bardziej zgodna z piramidą żywieniową;

  • po lekcji: uczniowie tworzą zmodyfikowany plan żywieniowy dla siebie, który będzie zgodny z zaleceniami piramidy żywieniowej.

Indeks górny Źródło: Contentpluspl. Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec