Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Typy fałdów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy: V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń: 2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje fałdy,
zna typy fałdów,
analizuje grafikę interaktywną dotyczącą typów fałdów
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, elementy dyskusji, plakat, praca z grafiką interaktywną
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, arkusze papieru, pisaki, guma mocująca
Materiały pomocnicze:
M. Klimaszewski, Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.
M. Książkiewicz, Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne, sprawdzenie pracy domowej.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – wyświetla uczniom zdjęcia przedstawiające budowę geologiczną gór fałdowych – Gór Świętokrzyskich – oraz ich przekrój geologiczny; inicjuje pogadankę na temat: Dlaczego Góry Świętokrzyskie, pomimo niskich wysokości n.p.m. należą do gór, a nie do wyżyn?
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zostają podzieleni na grupy, które otrzymują arkusze papieru i pisaki – ich zadaniem jest (na podstawie podręcznika i bloku tekstowego z e‑materiału) narysowanie dowolnego fałdu skalnego, zdefiniowanie go oraz opisanie jego elementów.
Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu, wybrany uczeń definiuje, następny przyczepia na tablicy narysowany fałd, omawia zaznaczone na nim główne elementy.
Nauczyciel pozwala na uzupełnienie tej wypowiedzi przez uczniów innej grupy.
Jeżeli wszyscy uczniowie narysowali fałdy symetryczne – nauczyciel podaje przykłady asymetrycznych, jeżeli uczniowie narysowali różne fałdy – należy je wykorzystać do omówienia fałdów asymetrycznych.
Następnie, na podstawie e‑materiału, uczniowie wspólnie wyróżniają typy fałdów według różnych kryteriów (rodzaje fałdów ze względu na nachylenie ich powierzchni osiowej, ze względu na wygląd fałdu) – zapisują je do zeszytu w postaci notatki.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną i o odpowiedź na zawarte tam polecenie.
Uczniowie, w tych samych grupach co wcześniej, omawiają grafikę i formułują wyjaśnienie tego, w jaki sposób klasyfikujemy fałdy.
Wybrana grupa uczniów przedstawia odpowiedź, inni uczniowie mogą uzupełniać, w miarę potrzeby wyjaśnień udziela także nauczyciel.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, ciekawe itp.
Praca domowa
Narysuj fałd prosty. Zaznacz na rysunku elementy fałdu: synklinę, antyklinę, oś fałdu, skrzydło.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę interaktywną można wykorzystać w toku lekcji dotyczących ruchów górotwórczych i deformacji tektonicznych (zakres podstawowy V.2; zakres rozszerzony V.9).