Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Gatunki filmowe
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
scharakteryzuje popularne gatunki filmowe;
przeanalizuje, jak kształtowały się gatunki filmowe i jak oczekiwania i nastroje społeczne wpływały na ich rozwój;
oceni, czy łatwo jest przyporządkować współczesne filmy do określonego gatunku.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
linia chronologiczna;
dyskusja;
plakat.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie, korzystając z dostępnych źródeł, przygotowują linię chronologiczną zawierająca najważniejsze daty związane z historią filmu.
Nauczyciel przynosi wydrukowane ilustracje (lub prezentuje online) przedstawiające sale kinowe, kamery, kina i inne atrybuty powiązane z filmem XX i XXI wieku, by przedstawić je uczniom.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od prezentacji uczniów. Po obejrzeniu kilku linii chronologicznych uczniowie wymieniają się poglądami na temat istotnych wydarzeń związanych z historią filmu.
Nauczyciel prezentuje przyniesione rekwizyty. Przedstawia i omawia również wybrane gatunki filmowe.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat gatunków filmów. Prosi uczniów o podanie przykładowych, znanych im filmów, dla każdego omawianego gatunku.
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli, następnie wybierają film reprezentujący jeden z przedstawionych gatunków i na podstawie informacji zawartych w mapie opisują jego najważniejsze elementy oraz cechy gatunkowe.
Uczestnicy zajęć w parach pracują nad ćwiczeniami z sekcji „Mapa myśli”. Następnie chętna osoba przedstawia rozwiązania.
Uczniowie wspólnie w klasie zapoznają się z audiobookiem, a następnie wyjaśniają, w jaki sposób kino gatunkowe może oddziaływać na mentalność oraz zachowania społeczne. W dalszej części lekcji formułują co najmniej trzy argumenty uzasadniające pogląd: „Czy zgadzasz się z przytoczoną w audiobooku opinią badaczy, wedle której gatunki filmowe stanowią formę społecznego rytuału?”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje im duże arkusze papieru, mazaki (lub inne potrzebne elementy) oraz wybiera film - dla każdej grupy z innego gatunku. Uczniowie są proszeni o zaprojektowanie plakatu związanego z filmem. Mogą korzystać z telefonów z dostępem do internetu. Następnie dokonują prezentacji przed klasą.
Praca domowa:
Wyjaśnij czemu w przemyśle filmowym i w praktyce służy rozróżnianie gatunków filmowych.
Materiały pomocnicze:
Piotr Kletowski, Europejskie kino gatunków, Kraków 2016.
Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego: twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.