Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Gatunki filmowe

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • scharakteryzuje popularne gatunki filmowe;

  • przeanalizuje, jak kształtowały się gatunki filmowe i jak oczekiwania i nastroje społeczne wpływały na ich rozwój;

  • oceni, czy łatwo jest przyporządkować współczesne filmy do określonego gatunku.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • linia chronologiczna;

  • dyskusja;

  • plakat.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie, korzystając z dostępnych źródeł, przygotowują linię chronologiczną zawierająca najważniejsze daty związane z historią filmu.

  2. Nauczyciel przynosi wydrukowane ilustracje (lub prezentuje online) przedstawiające sale kinowe, kamery, kina i inne atrybuty powiązane z filmem XX i XXI wieku, by przedstawić je uczniom.

Faza wprowadzająca:

  1. Lekcja rozpoczyna się od prezentacji uczniów. Po obejrzeniu kilku linii chronologicznych uczniowie wymieniają się poglądami na temat istotnych wydarzeń związanych z historią filmu.

  2. Nauczyciel prezentuje przyniesione rekwizyty. Przedstawia i omawia również wybrane gatunki filmowe.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat gatunków filmów. Prosi uczniów o podanie przykładowych, znanych im filmów, dla każdego omawianego gatunku.

  2. Uczniowie zapoznają się z mapą myśli, następnie wybierają film reprezentujący jeden z przedstawionych gatunków i na podstawie informacji zawartych w mapie opisują jego najważniejsze elementy oraz cechy gatunkowe.

  3. Uczestnicy zajęć w parach pracują nad ćwiczeniami z sekcji „Mapa myśli”. Następnie chętna osoba przedstawia rozwiązania.

  4. Uczniowie wspólnie w klasie zapoznają się z audiobookiem, a następnie wyjaśniają, w jaki sposób kino gatunkowe może oddziaływać na mentalność oraz zachowania społeczne. W dalszej części lekcji formułują co najmniej trzy argumenty uzasadniające pogląd: „Czy zgadzasz się z przytoczoną w audiobooku opinią badaczy, wedle której gatunki filmowe stanowią formę społecznego rytuału?”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje im duże arkusze papieru, mazaki (lub inne potrzebne elementy) oraz wybiera film - dla każdej grupy z innego gatunku. Uczniowie są proszeni o zaprojektowanie plakatu związanego z filmem. Mogą korzystać z telefonów z dostępem do internetu. Następnie dokonują prezentacji przed klasą.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij czemu w przemyśle filmowym i w praktyce służy rozróżnianie gatunków filmowych.

Materiały pomocnicze:

  • Piotr Kletowski, Europejskie kino gatunków, Kraków 2016.

  • Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego: twórcy, filmy, konteksty, Chorzów 2009.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do podsumowania lekcji.