Numer e‑materiału: Temat 31
Autor e‑materiału: Magdalena Pielach
Tytuł e‑materiału: Kocham babcię i dziadka
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń rozwija umiejętność odczuwania i budowania więzi uczuciowej z rodziną, rozpoznawania i nazywania uczuć i emocji własnych oraz innych osób poprzez nawiązywanie relacji z babcią i dziadkiem.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
III. Edukacja społeczna
1 Osiągnięcia w zakresie rozumienia środowiska społecznego. Uczeń:
1) identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, drużyna sportowa, społeczność lokalna, naród; respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach;
4) ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne;
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
2 Osiągnięcia w zakresie mówienia. Uczeń:
1) wypowiada się płynnie, wyraziście, stosując adekwatne do sytuacji techniki języka mówionego: pauzy, zmianę intonacji, tempa i siły głosu;
4 Osiągnięcia w zakresie pisania. Uczeń:
1) pisze odręcznie, czytelnie, płynnie, zdania i tekst ciągły, w jednej linii; rozmieszcza właściwie tekst ciągły na stronie zeszytu, sprawdza i poprawia napisany tekst;
V. Edukacja plastyczna
2 Osiągnięcia w zakresie działalności ekspresji twórczej. Uczeń:
2) maluje farbami, tuszami przy użyciu pędzli (płaskich, okrągłych), palców, stempli;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opowiada o wydarzeniach opisanych w tekście pt. „Najlepszy prezent”.

  • Ocenia postępowanie wnuków.

  • Opisuje sposoby okazywania uczuć i szacunku bliskim osobom: babci i dziadkowi.

  • Wymienia sposoby na wspólne spędzanie czasu z babcią i dziadkiem.

  • Określa stopień pokrewieństwa członków rodziny.

  • Opisuje babcię lub dziadka.

  • Maluje farbami portret babci i/lub swojego dziadka.

  • Rozpoznaje na obrazku nastrój babci i dziadka.

  • Wymienia sytuacje wpływające na nastrój dziadków.

  • Wymienia sposoby na poprawę nastroju babci lub dziadkowi.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.