Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: System ochrony praw człowieka w ramach działań organizacji pozarządowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IV. Prawa człowieka i ich ochrona.

Uczeń:

6) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka i charakteryzuje działania jednej z nich.

Zakres rozszerzony

XII. Prawa człowieka i ich ochrona międzynarodowa.

Uczeń:

10) charakteryzuje działania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka, odnosząc się do przykładów aktywności kilku z nich.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia organizacje międzynarodowe zajmujące się ochroną praw człowieka;

  • analizuje działalność wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się działalnością na rzecz ochrony praw człowieka;

  • ocenia pracę wybranej organizacji pozarządowej zajmującej się działalnością na rzecz ochrony praw człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem e‑materiału.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu: „System ochrony praw człowieka w ramach działań organizacji pozarządowych” i celów zajęć.

2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania dotyczące podanego tematu lekcji:

  • Czego chcą się dowiedzieć?

  • Co ich interesuje?

Zapisują odpowiedzi na kartce.

Faza realizacyjna

1. Podział klasy na sześć grup. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj” – wybiera jedną organizację. Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów referują przydzielone im zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

2. Nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przedstawionych organizacji. Celem rozmowy jest porównanie ich działalności. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

3. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną na temat działanści Amnesty International. Wykonują w parach ćwiczenie 1 do prezentacji.Chętne osoby udzielają odpowiedzi na forum klasy.

4. Uczniowie w tych samych parach wykonują ćwiczenie 4 z sekcji „Sprawdź się”.

5. Klasa przygotowuje się do dyskusji: „Która z organizacji pozarządowych jest najskuteczniejsza w swoich działaniach podejmowanych w celu ochrony praw człowieka?”. Po zakończonej dyskusji chętna/wybrana osoba przedstawia wnioski.

Faza podsumowująca

1. Podział na grupy. Zespoły wykonują na czas quiz interaktywny. Grupa, która jako pierwsza odpowie prawidłowo na wszystkie pytania, może zostać nagrodzona ocenami za aktywność

2. Uczniowie oceniają, czy uzyskali odpowiedzi na pytania postawione we wstępie do lekcji.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali podczas zajęć.

Materiały pomocnicze:

Wiącek Marcin, Brzozowski Wojciech, Krzywoń Adam, Prawa człowieka, Warszawa 2019.

Roman Kuźniar, Prawa człowieka. Prawo, Instytucje, Stosunki międzynarodowe, Warszawa 2008.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Gra interaktywna może stać się formą konkursu.