Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Planowanie i projektowanie prezentacji

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
e) tworzy rozbudowane prezentacje, w tym z wykorzystaniem technik multimedialnych, ustala parametry pokazu,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia cele i funkcje prezentacji;

  • wie, jak opracować plan prezentacji, dostosowanej do określonej grupy odbiorców;

  • analizuje konstrukcję prezentacji;

  • zna tok projektowania prezentacji.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • ćwiczenia praktyczne;

  • mapa myśli;

  • giełda pomysłów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • oprogramowanie Microsoft PowerPoint 2019 lub wybrany odpowiednik.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Planowanie i projektowanie prezentacji”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Uczniowie tworzą cztery grupy. Każda ustala między sobą temat prezentacji. Uczniowie przynoszą na lekcję informacje do tematu prezentacji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta jego treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna wykład na podstawie sekcji „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Klasa dzieli się na dwie drużyny, następnie uczniowie analizują cele prezentacji, przedstawione na mapie pojęciowej w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie pracują w następujący sposób: w parach rozwijają mapę pojęć o wymyślone przykłady przyznanych realizacji; po wyznaczonym czasie każda drużyna naradza się. Nauczyciel rysuje na tablicy podobną mapę pojęć i prosi drużyny o przedstawienie propozycji. Następnie zapisuje najciekawsze propozycje i ocenia pracę drużyn.

  2. Przepis na dobrą prezentację. Uczniowie dobierają się w trzy osoby i zapoznają z treścią multimedium w secji „Infografika”. Nauczyciel wskazuje wykonanie polecenia 2. Uczniowie po zakończeniu zadania odpowiadają na pytanie: Jakie dla odbiorcy i nadawcy mogą być skutki źle przygotowanej prezentacji? Wybrany uczeń zapisuje na tablicy wygłoszone hasła.

  3. Uczniowie dobierają się w utworzone przed lekcją grupy i odczytują polecenie 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Na podstawie multimedium oraz uzyskanych wskazówek na lekcji przygotowują prezentację na uzgodniony temat. Nauczyciel analizuje pracę uczniów w późniejszym czasie.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel sprawdza wylosowane odpowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie zapisują na kartkach co sprawiło im trudność.

  2. Uczniowie wykonują polecenie 1 w sekcji „Infografika”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i 3 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

  • Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft PowerPoint 2019 lub wybranego odpowiednika.

Wskazówki metodyczne:

  • Lekcja może być skorelowana z innym przedmiotem - prezentacja może zostać przygotowana na lekcję języka polskiego, historii bądź z danej okazji, np. dzień otwarty szkoły.