Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Planowanie i projektowanie prezentacji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia cele i funkcje prezentacji;
wie, jak opracować plan prezentacji, dostosowanej do określonej grupy odbiorców;
analizuje konstrukcję prezentacji;
zna tok projektowania prezentacji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne;
mapa myśli;
giełda pomysłów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie Microsoft PowerPoint 2019 lub wybrany odpowiednik.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Planowanie i projektowanie prezentacji”. Uczniowie proszeni są o zapoznanie się z treścią w sekcji „Wprowadzenie”.
Uczniowie tworzą cztery grupy. Każda ustala między sobą temat prezentacji. Uczniowie przynoszą na lekcję informacje do tematu prezentacji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie”. Chętny uczeń czyta jego treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna wykład na podstawie sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Klasa dzieli się na dwie drużyny, następnie uczniowie analizują cele prezentacji, przedstawione na mapie pojęciowej w sekcji „Przeczytaj”. Uczniowie pracują w następujący sposób: w parach rozwijają mapę pojęć o wymyślone przykłady przyznanych realizacji; po wyznaczonym czasie każda drużyna naradza się. Nauczyciel rysuje na tablicy podobną mapę pojęć i prosi drużyny o przedstawienie propozycji. Następnie zapisuje najciekawsze propozycje i ocenia pracę drużyn.
Przepis na dobrą prezentację. Uczniowie dobierają się w trzy osoby i zapoznają z treścią multimedium w secji „Infografika”. Nauczyciel wskazuje wykonanie polecenia 2. Uczniowie po zakończeniu zadania odpowiadają na pytanie: Jakie dla odbiorcy i nadawcy mogą być skutki źle przygotowanej prezentacji? Wybrany uczeń zapisuje na tablicy wygłoszone hasła.
Uczniowie dobierają się w utworzone przed lekcją grupy i odczytują polecenie 1 w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Na podstawie multimedium oraz uzyskanych wskazówek na lekcji przygotowują prezentację na uzgodniony temat. Nauczyciel analizuje pracę uczniów w późniejszym czasie.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel sprawdza wylosowane odpowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności. Uczniowie zapisują na kartkach co sprawiło im trudność.
Uczniowie wykonują polecenie 1 w sekcji „Infografika”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i 3 w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Microsoft PowerPoint 2019 lub wybranego odpowiednika.
Wskazówki metodyczne:
Lekcja może być skorelowana z innym przedmiotem - prezentacja może zostać przygotowana na lekcję języka polskiego, historii bądź z danej okazji, np. dzień otwarty szkoły.