Dla nauczyciela
Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan
Przedmiot: biologia
Temat: Produkcja biofarmaceutyków w układach transgenicznych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Przedstawisz grupy organizmów modyfikowanych genetycznie wytwarzających białka produkowane w układach transgenicznych.
Omówisz wady i zalety tworzenia mikrobiologicznych, roślinnych i zwierzęcych układów transgenicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
gwiazda pytań;
mapa myśli;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale (audiobook);
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
gwiazda pytań (zob. materiały pomocnicze).
Przed lekcją:
Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich wyszukuje informacje (w artykułach lub książkach naukowych i popularnonaukowych) na temat produkcji biofarmaceutyków przez:
mikroorganizmy zmodyfikowane genetycznie – grupa I;
rośliny zmodyfikowane genetycznie – grupa II;
przeżuwacze zmodyfikowane genetycznie (krowy, kozy i owce) – grupa III;
myszy, króliki i świnie zmodyfikowane genetycznie – grupa IV.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel rozdaje gwiazdę pytań dotyczącą organizmów zmodyfikowanych genetycznie (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają odpowiedzi. Następnie wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w utworzonych przed lekcją zespołach. Otrzymują arkusze papieru i flamastry. Na podstawie przyniesionych materiałów wykonują mapę myśli, której centralne miejsce zajmuje hasło przydzielone danej grupie.
Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby udziela potrzebnych informacji lub koryguje błędy.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują samodzielnie polecenia od 1 do 3. Następnie porównują rozwiązania z osobą z pary. Chętne osoby przedstawiają odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje lub koryguje błędy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w czteroosobowych grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Audiobook może zostać wykorzystany w fazie przygotowującej do lekcji.