Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Daria Reczyńska, Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Produkcja biofarmaceutyków w układach transgenicznych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
7) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przedstawisz grupy organizmów modyfikowanych genetycznie wytwarzających białka produkowane w układach transgenicznych.

  • Omówisz wady i zalety tworzenia mikrobiologicznych, roślinnych i zwierzęcych układów transgenicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z audiobookiem;

  • gwiazda pytań;

  • mapa myśli;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale (audiobook);

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • gwiazda pytań (zob. materiały pomocnicze).

Przed lekcją:

Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda z nich wyszukuje informacje (w artykułach lub książkach naukowych i popularnonaukowych) na temat produkcji biofarmaceutyków przez:

  • mikroorganizmy zmodyfikowane genetycznie – grupa I;

  • rośliny zmodyfikowane genetycznie – grupa II;

  • przeżuwacze zmodyfikowane genetycznie (krowy, kozy i owce) – grupa III;

  • myszy, króliki i świnie zmodyfikowane genetycznie – grupa IV.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozdaje gwiazdę pytań dotyczącą organizmów zmodyfikowanych genetycznie (zob. materiały pomocnicze). Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają odpowiedzi. Następnie wybrane pary przedstawiają swoje rozwiązania na forum klasy.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w utworzonych przed lekcją zespołach. Otrzymują arkusze papieru i flamastry. Na podstawie przyniesionych materiałów wykonują mapę myśli, której centralne miejsce zajmuje hasło przydzielone danej grupie.

  2. Zespoły kolejno prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby udziela potrzebnych informacji lub koryguje błędy.

  3. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i wykonują samodzielnie polecenia od 1 do 3. Następnie porównują rozwiązania z osobą z pary. Chętne osoby przedstawiają odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje lub koryguje błędy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w czteroosobowych grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Grupa, która poprawnie rozwiąże zadania jako pierwsza, wygrywa.

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia nr 7 i 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

R12DMRJizFgdD

Załącznik 1. Gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 16.53 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

Audiobook może zostać wykorzystany w fazie przygotowującej do lekcji.