Autorki e‑materiału: Ela Borowiec

Autorki scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Comparing the USA and the UK / Porównanie USA i Wielkiej Brytanii

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V

Treść nauczania – cele szczegółowe: I.8, I.14, II.1, II.5, III.4, V.1, V.6, X

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z określaniem kierunków geograficznych oraz opisywaniem klimatu.

  2. Uczeń potrafi wskazać najciekawsze według niego fakty dotyczące Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych.

  3. Uczeń potrafi napisać do kolegi/koleżanki e‑mail na temat miejsca, które zamierza odwiedzić latem, oraz opisać panujący tam klimat.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat kierunków geograficznych oraz klimatu.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel wyświetla ilustrację People speak English in the UK and the USA, wskazuje mapy Zjednoczonego Królestwa i Stanów Zjednoczonych i pyta: What country is this? What language do they speak there? Uczniowie odpowiadają na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 12 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla tekst Welcome to My Country na tablicy. Odczytuje tekst, a uczniowie śledzą tekst wzrokiem na tablicy. Zanim nauczyciel rozpocznie czytanie mówi: Listen to me and read the text on the board. Remember three things about the UK and three things about the US. Gdy nauczyciel skończy czytać, „zdejmuje” tekst z tablicy, i prosi uczniów by powiedzieli, jakie trzy rzeczy zapamiętali o danym kraju. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. Uczniowie jeszcze raz czytają tekst Welcome to My Country , tym razem samodzielnie, po czym w parach wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 45 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Ponadto uczniowie wskazują polskie odpowiedniki wszystkich przymiotników.

  4. Uczniowie, pracując w parach, wykonują na podstawie tekstu mapę pojęć, w której uwzględniają informacje dotyczące Wielkiej Brytanii i USA oraz słownictwo związane z kierunkami geograficznymi i klimatem.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 6 i 7 (Przeczytaj), starając się użyć jak najwięcej odpowiednich wyrazów do opisania klimatu. Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

  6. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  7. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują Exercise 2‑4 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 5 (Prezentacja multimedialna). Relacjonują odpowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Najpierw tworzą listę wyrazów i zwrotów z wcześniejszych etapów lekcji, które będą przydatne w realizacji zadania, a następnie odpowiadają na pytania. Chętne osoby prezentują odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):

    You are going to visit the USA in the summer. Write an email to your English friend in which you:

  • tell them where you are going;

  • explain what you want to see and do there;

  • describe the typical weather there.

  • Sign as XYZ.

    Your answer should be 50‑120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, uczniowie wybierają jedno z miast opisanych w prezentacji multimedialnej i w formie mapy pojęć tworzą notatkę na temat tego miast. Np. na środku kartki piszą słowo Los Angeles, a w okół inne słowa opisujące LA oraz ilustrujące słowa obrazki lub zdjęcia. Na kolejnej lekcji uczniowie w parach prezentują wybrane miasta posiłkując się wykonanymi przez siebie mapami pojęć.