Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Autor: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat: Czynniki handlu międzynarodowego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
cele kształcenia – wymagania ogólne
Wiedza geograficzna
Poznawanie terminologii geograficznej.
Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.
Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno‑gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.
Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.
Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce
Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno‑gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno‑komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
Interpretowanie treści różnych map.
Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego).
Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno‑kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.
Przewidywanie skutków działalności gospodarczej człowieka w środowisku geograficznym.
Krytyczne, odpowiedzialne ocenianie przemian środowiska przyrodniczego oraz zmian społeczno‑kulturowych i gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno- ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.
Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.
Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Kształtowanie postaw
Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.
Treści nauczania
IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. Uczeń:
3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia miejsce i strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu;
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozróżnia rodzaje czynników handlu międzynarodowego,
potrafi omówić czynniki polityczne, technologiczne, infrastrukturalne i koniunkturalne,
potrafi wskazać znaczenie poszczególnych czynników handlu zagranicznego Polski.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna/praca w parach/praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z wprowadzeniem do materiału. Nauczyciel sprawdza zrozumienie tekstu przez uczniów.
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli. We wspólnej dyskusji omawiają przedstawione na schemacie czynniki. Nauczyciel czuwa nad poprawnym zrozumieniem czynników.
Uczniowie w parach proponują uzupełnienie mapy myśli. Prezentują swoje spostrzeżenia na forum klasy. Bardzo istotne – nauczyciel w tym momencie nie ingeruje w odpowiedzi uczniów. Uczniowie zapisują swoje propozycje w celu późniejszej autoweryfikacji.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Na podstawie zaprezentowanych informacji sprawdzają poprawność treści naniesionych na mapę myśli. Nanoszą poprawki i uzupełnienia.
Nauczyciel sprawdza u poszczególnych par, jakie propozycje sprawdziły się, jakie były nietrafione, a jakich zabrakło.
Uczniowie na forum klasy ustalają wspólnie uzupełnienie grafiki interaktywnej. Uczniowie nanoszą poprawki i uzupełnienia.
Nauczyciel we wspólnej dyskusji rozmawia z uczniami na temat czynników handlu zagranicznego w przypadku Polski oraz możliwości wspierania poszczególnych czynników w celu zwiększenia wymiany międzynarodowej.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.
Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Ocena pracy uczniów podczas lekcji.
Praca domowa
Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.
Przygotowanie pracy pisemnej będącej interpretacją tekstową mapy myśli.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook i grafika interaktywna mogą posłużyć podczas innych lekcji dotyczących czynników warunkujących transport. Znajdą również swoje zastosowanie podczas powtórki z całego działu, a także w trakcie samodzielnej pracy ucznia w domu.