Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Alicja Kasińska
Przedmiot: biologia
Temat: Tkanka łączna oporowa
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
porównuje budowę tkanki chrzęstnej i kostnej;
określa lokalizację tkanek łącznych oporowych w organizmie człowieka;
rozpoznaje różne rodzaje tkanki łącznej oporowej na preparatach mikroskopowych i ilustracjach;
wykazuje związek budowy tkanek łącznych oporowych z pełnioną funkcją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
problemowa;
badawcza.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiałów źródłowych;
obserwacja mikroskopowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
multimedium bazowe;
tablica interaktywna;
mikroskopy świetlne;
preparaty mikroskopowe tkanek kostnych i chrzęstnych;
duże arkusze papieru;
kolorowe pisaki.
Przed lekcją
Nauczyciel przygotowuje:
stanowiska do mikroskopowania i preparaty mikroskopowe tkanek kostnych i chrzęstnych;
papier i pisaki do wykonania plakatów.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pochodzenia tkanek łącznych i wymienienie już poznanych tkanek tego rodzaju oraz krótkie przypomnienie cech charakterystycznych tkanek łącznych.
Nauczyciel stawia pytanie kluczowe: „Jak możemy interpretować pojęcie »tkanka podporowa«?”. Uczniowie podają skojarzenia związane z tym pojęciem.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zadaje pytania: „Jak zbudowane są tkanki podporowe? Jakie cechy budowy decydują o ich właściwościach?”.
Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w e‑materiale informacji szczegółowych na temat cech charakterystycznych tkanek chrzęstnych i kostnych. Uczniowie w zespołach 5‑osobowych przygotowują odpowiedzi. Każda osoba wyszukuje informacje o jednym rodzaju tkanki oporowej, ustala jej lokalizację, wykorzystując grafikę interaktywną zawartą w e‑materiale, a następnie prezentuje informacje swojej grupie. Po wykonaniu zadania wskazane przez nauczyciela osoby prezentują wyniki pracy na forum.
Uczniowie wykonują obserwacje mikroskopowe tkanek chrzęstnych i kostnych, porównując obraz spod mikroskopu z ilustracjami w e‑materiale. Określają cechy budowy, po których można zidentyfikować poszczególne tkanki. Następnie uzupełniają kartę pracy (zał. 1).
Uczniowie formułują wnioski dotyczące związku miejsca występowania tkanek z pełnionymi przez nie funkcjami. Chętne osoby prezentują po jednym wniosku, poddając je ocenie koleżeńskiej. Na zakończenie uczniowie porównują wyniki prac z opisem funkcji tkanek w e‑materiale.
Uczniowie w małych grupach (4–5‑osobowych) projektują materiał, którym można będzie zastąpić ubytki chrząstki, powstałe np. w wyniku chorób reumatycznych (ćwiczenie interaktywne nr 8). Efekty prac prezentują w formie plakatu.
Nauczyciel czuwa nad poprawnością działań uczniów, pomaga w zidentyfikowaniu obserwowanych tkanek, określeniu ich cech charakterystycznych oraz formułowaniu wniosków.
Faza podsumowująca
Uczniowie wykonują polecenia do grafiki interaktywnej: 1 - dotyczące podobieństw i różnic w budowie i funkcjach tkanki chrzęstnej i tkanki kostnej i 3 - dotyczące doznawania złamań kości przez osoby starsze.
Uczniowie dokonują autoewaluacji swojej pracy, dokańczając zdanie: „Dziś dowiedziałem/dowiedziałam się, że…”.
Nauczyciel ocenia pracę uczestników zajęć.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 7 (dotyczące budowy i funkcji tkanki łącznej oporowej).
Dla chętnych: polecenie 2 (dotyczące związku pomiędzy budową różnych rodzajów tkanki łącznej oporowej a pełnionymi przez nie funkcjami).
Materiały pomocnicze
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej
Grafikę interaktywną należy wykorzystać w fazie realizacyjnej do określenia lokalizacji tkanek łącznych podporowych oraz jako podsumowanie pracy uczniów i utrwalenie nabytej wiedzy.
Uczniowie wykonując polecenie nr 2, ćwiczą rozumowanie naukowe i poszerzają zakres wiadomości.
Grafikę interaktywną można wykorzystać również podczas lekcji dotyczących budowy szkieletu człowieka.