Scenariusz lekcji

Autor: Alicja Kasińska

Przedmiot: biologia

Temat: Tkanka łączna oporowa

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu człowieka. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
1. Podstawowe zasady budowy i funkcjonowania organizmu zwierzęcego. Uczeń:
1) rozpoznaje tkanki zwierzęce na preparacie mikroskopowym, na schemacie, mikrofotografii, na podstawie opisu i wykazuje związek ich budowy z pełnioną funkcją;
2) przedstawia znaczenie połączeń międzykomórkowych w tkankach zwierzęcych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • porównuje budowę tkanki chrzęstnej i kostnej;

  • określa lokalizację tkanek łącznych oporowych w organizmie człowieka;

  • rozpoznaje różne rodzaje tkanki łącznej oporowej na preparatach mikroskopowych i ilustracjach;

  • wykazuje związek budowy tkanek łącznych oporowych z pełnioną funkcją.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • problemowa;

  • badawcza.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiałów źródłowych;

  • obserwacja mikroskopowa.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • multimedium bazowe;

  • tablica interaktywna;

  • mikroskopy świetlne;

  • preparaty mikroskopowe tkanek kostnych i chrzęstnych;

  • duże arkusze papieru;

  • kolorowe pisaki.

Przed lekcją

Nauczyciel przygotowuje:

  • stanowiska do mikroskopowania i preparaty mikroskopowe tkanek kostnych i chrzęstnych;

  • papier i pisaki do wykonania plakatów.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie pochodzenia tkanek łącznych i wymienienie już poznanych tkanek tego rodzaju oraz krótkie przypomnienie cech charakterystycznych tkanek łącznych.

  2. Nauczyciel stawia pytanie kluczowe: „Jak możemy interpretować pojęcie »tkanka podporowa«?”. Uczniowie podają skojarzenia związane z tym pojęciem.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel zadaje pytania: „Jak zbudowane są tkanki podporowe? Jakie cechy budowy decydują o ich właściwościach?”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w e‑materiale informacji szczegółowych na temat cech charakterystycznych tkanek chrzęstnych i kostnych. Uczniowie w zespołach 5‑osobowych przygotowują odpowiedzi. Każda osoba wyszukuje informacje o jednym rodzaju tkanki oporowej, ustala jej lokalizację, wykorzystując grafikę interaktywną zawartą w e‑materiale, a następnie prezentuje informacje swojej grupie. Po wykonaniu zadania wskazane przez nauczyciela osoby prezentują wyniki pracy na forum.

  3. Uczniowie wykonują obserwacje mikroskopowe tkanek chrzęstnych i kostnych, porównując obraz spod mikroskopu z ilustracjami w e‑materiale. Określają cechy budowy, po których można zidentyfikować poszczególne tkanki. Następnie uzupełniają kartę pracy (zał. 1).

  4. Uczniowie formułują wnioski dotyczące związku miejsca występowania tkanek z pełnionymi przez nie funkcjami. Chętne osoby prezentują po jednym wniosku, poddając je ocenie koleżeńskiej. Na zakończenie uczniowie porównują wyniki prac z opisem funkcji tkanek w e‑materiale.

  5. Uczniowie w małych grupach (4–5‑osobowych) projektują materiał, którym można będzie zastąpić ubytki chrząstki, powstałe np. w wyniku chorób reumatycznych (ćwiczenie interaktywne nr 8). Efekty prac prezentują w formie plakatu.

  6. Nauczyciel czuwa nad poprawnością działań uczniów, pomaga w zidentyfikowaniu obserwowanych tkanek, określeniu ich cech charakterystycznych oraz formułowaniu wniosków.

Faza podsumowująca

  1. Uczniowie wykonują polecenia do grafiki interaktywnej: 1 - dotyczące podobieństw i różnic w budowie i funkcjach tkanki chrzęstnej i tkanki kostnej i 3 - dotyczące doznawania złamań kości przez osoby starsze.

  2. Uczniowie dokonują autoewaluacji swojej pracy, dokańczając zdanie: „Dziś dowiedziałem/dowiedziałam się, że…”.

  3. Nauczyciel ocenia pracę uczestników zajęć.

Praca domowa

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 7 (dotyczące budowy i funkcji tkanki łącznej oporowej).

Dla chętnych: polecenie 2 (dotyczące związku pomiędzy budową różnych rodzajów tkanki łącznej oporowej a pełnionymi przez nie funkcjami).

Materiały pomocnicze

RSIch9uib8KHa

Zał. 1. Karta pracy.
Plik PDF o rozmiarze 106.37 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej

Grafikę interaktywną należy wykorzystać w fazie realizacyjnej do określenia lokalizacji tkanek łącznych podporowych oraz jako podsumowanie pracy uczniów i utrwalenie nabytej wiedzy.

Uczniowie wykonując polecenie nr 2, ćwiczą rozumowanie naukowe i poszerzają zakres wiadomości.

Grafikę interaktywną można wykorzystać również podczas lekcji dotyczących budowy szkieletu człowieka.