Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Informatyka

Temat: Wstęp do programu DaVinci Reslove

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, jakie są możliwości programu DaVinci Resolve.

  • Omówisz najważniejsze funkcje programu.

  • Omówisz podstawowe efekty przejścia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;

  • z użyciem komputera;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wstęp do programu DaVinci Reslove”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, podaje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie pobierają ze strony producenta i instalują darmową wersję programu DaVinci Resolve.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach. Sprawdzają w programie wszystkie funkcjonalności opisane w sekcji „Przeczytaj”. Jeśli pojawią się pytania, nauczyciel udziela na nie odpowiedzi i wspiera uczniów w ich pracy. Odtwarzają również i oglądają wspólnie w klasie film zamieszczony w tej sekcji.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Film edukacyjny I”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenie 2. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje rozwiązanie, a nauczyciel weryfikuje jego poprawność.

  3. Nauczyciel odtwarza kolejny film zamieszczony w sekcji „Film edukacyjny II”. Następnie uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe zespoły i każda grupa rozwiązuje polecenia z tej sekcji. Po zakończonej pracy następuje prezentacja.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat montażu w programie DaVinci Resolved, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.

Praca domowa:

  1. Polecenie 3 z sekcji „Film edukacyjny I”.
    Zastanów się, jaki film chcesz zmontować na początek. Przygotuj wstępny plan.
    Następnie przejdź do portalu udostępniającego darmowe pliki. Wybierz trzy pliki wideo i jeden plik audio, które będą pasować do stworzonego wcześniej planu. Pamiętaj, aby pobrać pliki, które będą zgodne z rozdzielczością, która została ustawiona w drugim zadaniu.

Materiały pomocnicze:

  • plik pomocy programu DaVinci Resolve

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Wstęp do programu DaVinci Reslove”.