Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wstęp do programu DaVinci Reslove
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jakie są możliwości programu DaVinci Resolve.
Omówisz najważniejsze funkcje programu.
Omówisz podstawowe efekty przejścia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wstęp do programu DaVinci Reslove”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, podaje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie pobierają ze strony producenta i instalują darmową wersję programu DaVinci Resolve.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Sprawdzają w programie wszystkie funkcjonalności opisane w sekcji „Przeczytaj”. Jeśli pojawią się pytania, nauczyciel udziela na nie odpowiedzi i wspiera uczniów w ich pracy. Odtwarzają również i oglądają wspólnie w klasie film zamieszczony w tej sekcji.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Film edukacyjny I”. Zapoznają się z dołączonym multimedium i w parach wykonują polecenie 2. Po zakończeniu pracy chętna osoba z pary prezentuje rozwiązanie, a nauczyciel weryfikuje jego poprawność.
Nauczyciel odtwarza kolejny film zamieszczony w sekcji „Film edukacyjny II”. Następnie uczniowie zostają podzieleni na kilkuosobowe zespoły i każda grupa rozwiązuje polecenia z tej sekcji. Po zakończonej pracy następuje prezentacja.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat montażu w programie DaVinci Resolved, czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.
Praca domowa:
Polecenie 3 z sekcji „Film edukacyjny I”.
Zastanów się, jaki film chcesz zmontować na początek. Przygotuj wstępny plan.
Następnie przejdź do portalu udostępniającego darmowe pliki. Wybierz trzy pliki wideo i jeden plik audio, które będą pasować do stworzonego wcześniej planu. Pamiętaj, aby pobrać pliki, które będą zgodne z rozdzielczością, która została ustawiona w drugim zadaniu.
Materiały pomocnicze:
plik pomocy programu DaVinci Resolve
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film edukacyjny I” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Wstęp do programu DaVinci Reslove”.