Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Migracje

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

III. Struktura społeczna i problemy społeczne.

Uczeń:

9) charakteryzuje specyfikę procesów migracyjnych do Europy i wewnątrz Europy;

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

4) wyjaśnia na przykładach wzajemne zależności polityczne, gospodarcze i kulturowe między państwami o różnym poziomie PKB i różnej jego strukturze; wyjaśnia znaczenie okresu kolonializmu w tych zależnościach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie migracji;

  • analizuje historyczne i współczesne przyczyny migracji;

  • ocenia znaczenie procesów migracyjnych dla sytuacji współczesnego świata.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • burza mózgów;

  • dyskusja 2 x 4 x 8;

  • rozmowa nauczająca.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • mapa polityczna świata.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie w parach definiują pojęcie migracji. Następnie łączą się w czwórki i ósemki, dalej pracując nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą definicję.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie weryfikują swoją dotychczasową wiedzę. Wypisują na tablicy skojarzenia z pojęciem „migracje”. Szczególną uwagę przykładają do przyczyn i skutków migracji. Na koniec wybrana osoba podsumowuje ćwiczenie.

2. Klasa zapoznaje się z treścią lekcji, zwracając uwagę na kierunki migracji w czasach nowożytnych i współczesnych. Następnie na mapie politycznej świata wskazuje kierunki migracji.

3. Uczniowie na podstawie treści lekcji i wiedzy potocznej analizują przyczyny migracji na przestrzeni dziejów. Szczególną uwagę zwracają na wydarzenia, które zmieniały kierunki migracji bądź jej przyczyny. Na koniec uzupełniają mapę myśli (sekcja „Schemat”) o przyczyny migracji.

4. Następuje dyskusja na temat wpływu zjawiska migracji na sytuację społeczną, gospodarczą, kulturalną i polityczną na świecie. Problem ten najpierw rozważany jest w parach. Po wypracowaniu wspólnego stanowiska pary łączą się w czwórki, które dalej dyskutują na ten temat. Na koniec czwórki łączą się w ósemki, które – po ustaleniu wspólnego stanowiska – przedstawiają je na forum.

5. Uczniowie zapoznają się ze schematem i krótko rozmawiają na temat „Czy Polska jest krajem atrakcyjnym dla migrantów?”.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wypowiadają się na temat swojej pracy na lekcji. Wybranym osobom nauczyciel wystawia oceny.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Migracje. Ujęcie interdyscyplinarne, H. Domański (red.), Łódź 2018.

Mapy i dane statystyczne imigrantów i służb migracyjnych Polski, migracje.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Multimedium uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania się do lekcji powtórkowej.