Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Anna Kaczorowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Badanie zależności siły tarcia od rodzaju stykających się ciał |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Strategia nauczania: nauczanie przez dociekanie IBSE, |
Metody nauczania: | Lekcja oparta na doświadczeniach wykonanych w małych zespołach lub oparta na pokazie symulacji. |
Formy zajęć: | Praca w małych grupach |
Środki dydaktyczne: | Siłomierze, klocki, różne pod względem struktury powierzchnie lub komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia. |
Materiały pomocnicze: | E‑materiały: „Co to jest tarcie?”, „Badanie zależności siły tarcia od siły nacisku”, „Badanie zależności siły tarcia od wielkości powierzchni trących”, „Analiza roli tarcia na wybranych przykładach”. |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie według treści zawartej w e‑materiale. Odwołanie do wiedzy potocznej uczniów na temat różnic siły tarcia występujących dla różnych powierzchni. | |
Faza realizacyjna: | |
Doświadczenie- badanie siły tarcia dla różnych powierzchni. | |
Faza podsumowująca: | |
Aby sprawdzić zdobytą wiedzę, nauczyciel analizuje z uczniami zadanie 4. Następnie zachęca uczniów, by znaleźli realną sytuację, która może opisywać wykres (ćwiczenie 5) i prowadzi krótką dyskusję zgłoszonych przykładów. | |
Praca domowa: | |
Pisemna praca domowa: Podaj przykłady realnych sytuacji, w których staramy się zwiększyć wartość siły tarcia. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Symulacja może być wykorzystana na lekcji zamiast realnego doświadczenia, może być zadana jako praca domowa poprzedzająca lekcję, w czasie której opisane doświadczenie będzie wykonywane. |