Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.6.2
Imię i nazwisko autora: Marta Bartoszewska
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Wir picknicken auf der Wiese! / Urządzamy piknik na łące!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opowiadania o produktach spożywanych podczas pikniku, pogłębienie wiedzy o nazwach opakowań i jednostkach masy w języku niemieckim.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy opakowań w języku niemieckim;
opowie, jakie produkty zabierze ze sobą na piknik;
przedstawi jednostki masy.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
sam decyduje, jakie informacje uwzględni w pracy domowej;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych (umiejscawianie nowych słów w kontekście);
używanie obrazu i dźwięku;
ćwiczenie (wymowy i pisowni);
rozumienie informacji (czytanie tekstu w celu znalezienia określonych szczegółów);
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstu czytanego;
centralizowanie procesu uczenia się (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi);
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki);
obniżanie poziomu lęku (stosowanie różnych technik relaksacyjnych);
automotywacja i zachęcanie siebie do działania (stwierdzenia o sobie „nauka języka niemieckiego sprawia mi dużą przyjemność”);
współpraca z innymi osobami (z kolegami i koleżankami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca: praca z tekstem źródłowym, pogadanka, opis, wyjaśnianie;
praktyczna: odpowiedzi na pytania;
aktywizująca: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji wprowadzającej na temat pikniku. Następnie zadaje pytania, czy uczniowie lubią urządzać piknik, z kim urządzają piknik i w jakim miejscu urządzają piknik. Odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają tekst, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę na pojęcie Pfund.
Uczniowie w parach określają, czy zdanie jest zgodne z treścią tekstu, wskazują osoby, do których pasują podane zdania, oraz dobierają w pary nazwy produktów i opakowań (Übung 1–3 z części Przeczytaj).
Uczniowie pracują w parach. Uzupełniają mapę pojęć, wpisując właściwe skojarzenia do następujących kategorii: miejsce, towarzysz, jedzenie, napoje, słodycze, opakowania, czynności wykonywane podczas pikniku.
Nauczyciel przygotowuje kilka fotografii, które przedstawiają piknik. Fotografie są rozcięte na tyle części, ilu uczniów pracuje w klasie. Każdy uczeń losuje jedną część fotografii. Zadaniem uczniów jest znalezienie pozostałych członków grupy, poprzez podawanie szczegółu na zdjęciu, np.: Apfel, Mutter, Marmelade. Uczniowie w grupach rozwiązują zadania (Übung 1–3) z części Mapa pojęć.
Uczniowie we wcześniej powstałych grupach odpowiadają w formie notatki wizualnej na pytanie: Wo und mit wem picknickst du gern?, przedstawiając sytuację na fotografii przygotowanej przez nauczyciela. Następnie prezentują swoje notatki wizualne na forum klasy i odpowiadają równocześnie na zadane pytanie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w utworzonych już grupach sporządzają listę produktów wraz z opakowaniami, które zabraliby na piknik. Efekty swojej pracy prezentują na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie piszą krótką wypowiedź, w której planują piknik rodzinny, oraz wybierają miejsce i produkty, które ze sobą zabiorą.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie dwóch wyrazów pasujących do następujących kategorii: miejsce, towarzysz, jedzenie, napoje, słodycze, opakowania, czynności wykonywane podczas pikniku;
w trakcie lekcji: uczniowie tworzą grupy trzy-, czteroosobowe i planują piknik; korzystając z wyrażeń zawartych w mapie myśli, tworzą plan dotyczący miejsca pikniku, produktów spożywczych, napojów, słodyczy, opakowań oraz czynności wykonywanych podczas pikniku, a następnie wykonują plakat; swoje pomysły prezentują na forum klasy;
po lekcji: powtórzenie materiału leksykalnego i gramatycznego; uczniowie opisują, gdzie i z kim zorganizują piknik, jakie produkty spożywcze i napoje przyniosą oraz w jakich opakowaniach.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0