Autorka e‑materiału: Justyna Płachta

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: What Is It Made Of? / Z czego to jest zrobione?

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.5, III.4, IV.1, V.1, VII.2, VIII.1, XI, XII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo pozwalające opisać, z czego są zrobione przedmioty codziennego użytku.

  2. Uczeń potrafi scharakteryzować zawód dekoratora wnętrz.

  3. Uczeń stosuje konstrukcje made of oraz made from, aby opisywać przedmioty.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija słownictwo umożliwiające rozmowę na temat dekorowania wnętrz.

  2. Uczeń rozwija wiedzę na temat materiałów, z których są zbudowane przedmioty codziennego użytku.

  3. Uczeń rozwija spostrzegawczość i poczucie estetyki.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Przed lekcją nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie zdjęć atrakcyjnych domów i pomieszczeń oraz przyniesienie ich na lekcję. Na początku lekcji chętni uczniowie prezentują przyniesione zdjęcia i opisują, z jakich pomieszczeń/elementów składają się budynki. Pracują na forum klasy lub w parach.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Properties for Sale (Przeczytaj) i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają je na forum klasy i uzasadniają, cytując odpowiedni fragment tekstu. Odpowiadają na pytania: Which property would you like to have? Why?

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst Properties for Sale i uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  4. Nauczyciel tłumaczy zasadę użycia konstrukcji made of oraz made from zgodnie z wyjaśnieniami w sekcji Gramatyka (Przeczytaj), po czym uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Uczniowie sprawdzają poprawność zadania na forum klasy.

  5. Uczniowie pracują w parach i opisują kilka przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu klasowym i w plecakach uczniów. Każdy uczeń opisuje np. 5 przedmiotów. Uczniowie używają konstrukcji made ofmade from. Alternatywnie: Uczniowie ponownie sięgają do przyniesionych na lekcję zdjęć i opisują budowę widocznych na nich budynków, używając nowo poznanych nazw materiałów/konstrukcji.

  6. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

  7. Uczniowie na forum klasy zapoznają się z ilustracją, po czym wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Nanoszą je na tablicę.

  8. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Ilustracja interaktywna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie słuchają nagrania w Exercise 4 (Ilustracja interaktywna) i wybierają odpowiedzi w ćwiczeniu. Sprawdzają odpowiedzi w parach, a następnie nanoszą je na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie, rozmawiając w parach, odpowiadają na pytania z Exercise 5 (Ilustracja interaktywna):

  • What does the place that you live in look like?

  • Do you prefer modern or old‑fashioned interiors?

Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek z pary lub grupy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 2 (Sprawdź się). Chętni odczytują dialog z ćwiczenia z podziałem na role, a pozostali sprawdzają odpowiedzi. Następnie uczniowie dwukrotnie czytają dialog w parach, zamieniając się rolami.

  2. Uczniowie, rozmawiając w parach, odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • How would you design your perfect bedroom?

  • Which materials are perfect for furniture? Why?

  • Would you like to work as an interior designer? Why? Why not?

  • Is it better to have things made of wood or plastic? Why?

Chętni relacjonują na forum klasy odpowiedzi kolegów/koleżanek z pary lub grupy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 3–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are at a student exchange program in an English‑speaking country. You have just rented an apartment. Unfortunately, the place is too expensive to live on your own and you need a roommate. Write an ad in which you:

  • describe a person you are looking for;

  • describe the apartment and its equipment;

  • say what things you still need in the apartment;

  • inform how you can be contacted by a potential roommate.

Your ad should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej lub podczas lekcji uczniowie tworzą listę 4–5 przedmiotów, które zwykle wykonane są z materiałów wymienionych w ilustracji interaktywnej. Następnie (w kolejnej fazie ćwiczenia/ na kolejnej lekcji) uczniowie pracują w parach: odczytują swoją listę 4–5 przedmiotów koledze/koleżance, a ten/ta musi odgadnąć, o jaki materiał chodzi w każdym przypadku.