Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Marzyna Pepłowska, Justyna Płachta
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: A Well Equipped Kitchen? Well, Maybe Not That Well / Dobrze wyposażona kuchnia? Cóż, może niezupełnie
Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.2, II.5, II.7, III.1, III.4, III.7, V.1, V.2, V.6, IX.1, X, XI, XII, XIII
Poziom nauczania - podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z urządzeniami kuchennymi.
Uczeń potrafi opisać funkcje urządzeń kuchennych, takich jak parowar i moździerz.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z wyposażeniem kuchni.
Uczeń poszerza wiedzę na temat urządzeń przydatnych w przyrządzaniu ulubionych potraw.
Uczeń kształtuje postawę zainteresowania gotowaniem.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające przeprowadzkę (Przeczytaj) i pyta: What furniture and appliances do you need when you move in to a new flat? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie grają w parach w memo w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst My First Flat i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie czytają tekst My First Flat i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiadają na forum klasy pełnymi zdaniami i uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Uczniowie powtarzają te czynności w Exercise 4 (Przeczytaj).
W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie oglądają prezentację na temat urządzeń kuchennych, po czym wykonują na forum klasy Exercise 2 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie ponownie oglądają prezentację i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Prezentacja multimedialna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie ustnie wykonują polecenia z Exercise 7 (Sprawdź się): Write a forum post about your favourite dish. What appliances and tools do you need to prepare it? Try to use the following words and expressions: stove/cooker, fridge, food processor, blender, spatula. Po zakończeniu rozmów chętni relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. Następnie zgodnie z oryginalnym poleceniem z zadania tworzą wpis na forum internetowe.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are a student at a university in the UK. You have found a flat you'd like to rent. Write an e‑mail to a British friend about this flat. In your e‑mail:
say how you found the flat;
describe its size and type;
say what furniture and appliances it is equipped with;
invite your friend to visit you in your new flat.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie pracują w parach. Każdy z uczniów układa trzy zagadki na temat trzech urządzeń z prezentacji, a następnie zadaje je partnerowi/partnerce, którego/której zadaniem jest podać nazwę urządzenia.