Autorki e‑materiału: Marzyna Pepłowska, Justyna Płachta

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: A Well Equipped Kitchen? Well, Maybe Not That Well / Dobrze wyposażona kuchnia? Cóż, może niezupełnie

Grupa docelowa: klasa 2 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.2, II.5, II.7, III.1, III.4, III.7, V.1, V.2, V.6, IX.1, X, XI, XII, XIII

Poziom nauczania - podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  6. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z urządzeniami kuchennymi.

  2. Uczeń potrafi opisać funkcje urządzeń kuchennych, takich jak parowar i moździerz.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z wyposażeniem kuchni.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat urządzeń przydatnych w przyrządzaniu ulubionych potraw.

  3. Uczeń kształtuje postawę zainteresowania gotowaniem.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcia przedstawiające przeprowadzkę (Przeczytaj) i pyta: What furniture and appliances do you need when you move in to a new flat? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie grają w parach w memoExercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst My First Flat i wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst My First Flat i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiadają na forum klasy pełnymi zdaniami i uzasadniają odpowiedzi, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu. Uczniowie powtarzają te czynności w Exercise 4 (Przeczytaj).

  3. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie rozwiązują krzyżówkę w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.

  4. Uczniowie oglądają prezentację na temat urządzeń kuchennych, po czym wykonują na forum klasy Exercise 2 (Prezentacja multimedialna).

  5. Uczniowie ponownie oglądają prezentację i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).

  6. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Prezentacja multimedialna) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

Uczniowie ustnie wykonują polecenia z Exercise 7 (Sprawdź się): Write a forum post about your favourite dish. What appliances and tools do you need to prepare it? Try to use the following words and expressions: stove/cooker, fridge, food processor, blender, spatula. Po zakończeniu rozmów chętni relacjonują na forum klasy opinie kolegów/koleżanek. Następnie zgodnie z oryginalnym poleceniem z zadania tworzą wpis na forum internetowe.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You are a student at a university in the UK. You have found a flat you'd like to rent. Write an e‑mail to a British friend about this flat. In your e‑mail:

  • say how you found the flat;

  • describe its size and type;

  • say what furniture and appliances it is equipped with;

  • invite your friend to visit you in your new flat.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach. Każdy z uczniów układa trzy zagadki na temat trzech urządzeń z prezentacji, a następnie zadaje je partnerowi/partnerce, którego/której zadaniem jest podać nazwę urządzenia.