Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania tekstowe prowadzące do rozwiazywania równania kwadratowego
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje i rozwiązuje równanie kwadratowe opisujące zależności między danymi
ustala współczynniki równania kwadratowego tak, aby równanie opisywało sytuację przedstawioną w zadaniu
dobiera równanie do treści zadania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina wzór na procent składany, który uczniowie przypomnieli sobie w domu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w grupach metodą odwróconej klasy. Najpierw wymieniają się między sobą wiadomościami dotyczącymi metod rozwiązywania zadań tekstowych prowadzących do rozwiązania równania kwadratowego, które przypomnieli sobie w domu i które poznali zapoznając sie w domu z materiałem z sekcji Przeczytaj.
Uczniowie oglądają infografikę i rozwiązują podane zadania.
Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące metod i analizy zadań prowadzących do rozwiązywania równań kwadratowych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i tworzą dla drugiej osoby zadania analogiczne do zadań 6 i 7 z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Równanie kwadratoweRównanie kwadratowe
Wskazówki metodyczne:
Polecenie pod infografiką i infografikę można wykorzystać jako powtórzenie przed pracą klasową.