Scenariusz

Autor

Learnetic

Temat zajęć

Różni razem - Unia Europejska

Grupa docelowa

szkoła podstawowa, klasa 8 / szkoła ponadgimnazjalna

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń opowiada o uczestnictwie Polski we wspólnocie europejskiej.

Kształtowane kompetencje ogólne:

  • porozumiewanie się w języku ojczystym;

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie;

  • świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele (szczegółowe) operacyjne

Uczeń:

  • właściwie posługuje się pojęciami Unia Europejska, europejska solidarność;

  • rozpoznaje symbole UE (hymn, flagę, motto);

  • wymienia kolejne etapy rozszerzania Unii Europejskiej;

  • zna datę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej;

  • wymienia organy UE.

Metody/techniki kształcenia:

  • metody programowane: z wykorzystaniem e‑podręcznika, z użyciem multimediów;

  • metody problemowe: aktywizujące: dyskusja, burza mózgów;

  • metody praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, praca z tekstem, praca z mapą;

  • metody podające: pogadanka, wykład, objaśnienie.

Formy organizacji pracy

  • indywidualna

  • zbiorowa

  • grupowa

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

Czynności organizacyjne. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, co to jest motto (burza mózgów). Wspólnie z uczniami zapisuje na tablicy definicje. Następnie pyta uczniów, co to jest symbol i jakie znają symbole Unii Europejskiej. Jeśli uczniowie wymienią motto, nauczyciel wyjaśni, że część dzisiejszego filmu będzie poświęcona mottu UE. Jeśli uczniowie nie wymienią motta, nauczyciel powie uczniom, że również UE ma swoje motto, jednak nie zdradzi jego brzmienia, informując, że uczniowie dowiedzą się więcej z filmu, który obejrzą tego dnia na lekcji

Faza realizacyjna:

Nauczyciel informuje uczniów, że tego dnia obejrzą film Różni razem Unia Europejska,

Jednak zanim nastąpi projekcja, przybliży uczniom proces integracji Unii Europejskiej.

Prosi jednego z uczniów, aby przypomniał, jakie były przyczyny integracji europejskiej.

Nauczyciel wiesza na ścianie lub prezentuje na tablicy interaktywnej mapę Europy, przedstawiającą proces integracji Unii Europejskiej, a następnie rozdaje każdemu uczniowi mapę konturową Europy, która jest jednolita kolorystycznie.

Informuje uczniów, że opowie im o tym, jak powstała Unia Europejska, przedstawi proces zmian na mapie, a uczniowie w wyznaczonym na to czasie będą musieli zaznaczyć na swoich mapach kolejne procesy integracji.

Nauczyciel przypomina uczniom o kolejnych organizacjach, które rozpoczęły proces integracji europejskiej: EWG, Euratom, EWWiS.

Następnie objaśnia uczniom, na czym polegał Układ z Schengen, podając przykłady korzyści, jakie wynikały z przyjęcia tego układu.

Wskazuje, że dokumentem powołującym Unię Europejską był Traktat z Maastricht.

Następnie omawia „etapy integracji europejskiej”:

• 1958 – Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Włochy (nauczyciel zwraca uwagę, że Niemcy były wówczas podzielone i tylko część przystąpiła do podpisania traktatów)

• 1973 – Irlandia, Wielka Brytania, Dania (pierwsze rozszerzenie)

• 1981 – Grecja (drugie rozszerzenie)

• 1986 – Hiszpania i Portugalia (trzecie rozszerzenie)

• 1990 – była Niemiecka Republika Demokratyczna (w ramach Zjednoczenia Niemiec)

• 1995 – Austria, Finlandia, Szwecja (czwarte rozszerzenie)

• 2004 – Estonia, Łotwa, Litwa, Polska, Czechy, Słowacja, Węgry, Słowenia, Cypr, Malta (piąte rozszerzenie cześć I)

• 2007 – Bułgaria, Rumunia (piąte rozszerzenie część II)

• 2013 – Chorwacja (szóste rozszerzenie)

Po każdym roku nauczyciel daje uczniom chwilę na wypełnienie mapy, zwraca uwagę, że mapa ma służyć im jako pomoc, więc nie narzuca sposobu zaznaczania kolejnych etapów integracji. Poleca uczniom, aby szczególną uwagę zwrócili na rok 2004 i państwa, które wraz z Polską przystąpiły do UE.

Nauczyciel prezentuje uczniom film Różni razem Unia Europejska do słów narratora Każdy inny, każdy Europejczykiem, prosi aby zwrócili uwagę na znaczenie motta Unii Europejskiej, do jakich wartości się odnosi?

Po projekcji filmu, nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami 1‑4. Po ich rozwiązaniu uczniowie podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązane zadania.

Następnie nauczyciel wymienia i krótko charakteryzuje najważniejsze instytucje i agencje UE. Informuje uczniów, że o roli Parlamentu Europejskiego i pracy europosłów dowiedzą się więcej z filmu.

Uczniowie oglądają kolejny fragment filmu, dotyczący Parlamentu Europejskiego. Nauczyciel prosi aby w trakcie oglądania tego fragmentu, uczniowie wynotowali najważniejsze informacje dotyczące PE (siedziby, liczba posłów, komisje).

Po projekcji filmu nauczyciel poleca uczniom wykonać ćwiczenia interaktywne oznaczone numerami (5‑7). Po ich rozwiązaniu uczniowie podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązane zadania.

Nauczyciel informuje uczniów, że ostatni fragment filmu nie będzie dotyczył bezpośrednio UE, jednak przedstawi postać, która promowała ideę zjednoczenia Europy jako wspólnoty narodów. Prosi uczniów, aby oglądając ten fragment mieli na uwadze motto UE Zjednoczeni w różnorodności, oraz żeby zastanowili się, czy pomysły Jastrzębowskiego miałyby szansę realizacji w dzisiejszych czasach?

Uczniowie oglądają ostatni fragment filmu dotyczący Wojciecha Jastrzębowskiego.

Po projekcji filmu uczniowie rozwiązują zadania oznaczone numerami 8‑10. Po ich rozwiązaniu uczniowie podają odpowiedzi i wspólnie z nauczycielem omawiają rozwiązane zadania

Faza podsumowująca:

W celu podsumowania lekcji nauczyciel wykorzystuje stronę Podsumowanie. Omawia kolejne punkty wspólnie z uczniami oraz inicjuje pogadankę, syntezującą zagadnienia poruszane w trakcie lekcji. Nauczyciel pyta uczniów, czy coś jest niezrozumiałe i wyjaśnia ewentualnie niejasności.

1

Praca domowa

Zareklamuj UE, wykorzystując jej hymn i flagę. Pamiętaj, że treść reklamy powinna wyrażać jej motto.

md41f432f42363195_1519378789093_0

Metryczka

Tytuł

Różni razem Unia Europejska

Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego w‑materiał się odnosi

Zjednoczeni w różnorodności - symbole UE

Przedmiot

historia

Etap edukacyjny

szkoła podstawowa, szkoła ponadgimnazjalna

Podstawa programowa

6. Wspólnota europejska. Uczeń:

opowiada o uczestnictwie Polski we wspólnocie europejskiej, używając pojęć: Unia Europejska, europejska solidarność, stosunki międzynarodowe, oraz rozpoznaje symbole unijne: flagę i hymn Unii Europejskiej (Oda do radości).

Nowa podstawa programowa

XLII. Miejsce Polski w świecie współczesnym. Uczeń:

3) wyjaśnia przyczyny i znaczenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w2004r.

Kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie:

1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
5) umiejętność uczenia się;
6) kompetencje społeczne i obywatelskie;
8) świadomość i ekspresja kulturalna.

Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia

Uczeń:

  • wyszukuje oraz porównuje informacje pozyskane z różnych źródeł i formułuje wnioski;

  • dostrzega związki teraźniejszości z przeszłością;

  • tworzy krótką wypowiedź o postaci i wydarzeniu historycznym, posługując się poznanymi pojęciami.