Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Bezrobocie jako zjawisko społeczno‑gospodarcze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) przedstawia działania w celu ograniczenia bezrobocia i wykluczenia społecznego na przykładzie działalności urzędu pracy w swoim powiecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje, czym jest bezrobocie;
analizuje skutki bezrobocia;
ocenia politykę państwa wobec zjawiska bezrobocia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca;
analiza Phillipsa 66;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A4, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie poznają definicję bezrobocia – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję nierówności społecznych, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją bezrobocia. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się ze schematem interaktywnym, a następnie wykonują zamieszczone pod nim ćwiczenie.
2. Na podstawie schematu interaktywnego następuje rozmowa nauczająca na temat przyczyn i skutków bezrobocia. Zadaniem uczniów jest dostrzeżenie przejawów bezrobocia w ich środowisku i zauważenie jego skutków.
3. Nauczyciel przedstawia temat pracy w grupach: Jak ograniczać bezrobocie w Polsce?
4. Uczniowie dzielą się na 6 grup. Grupy te przygotowują pomysły na rozwiązanie problemu w ciągu 6 minut, po czym następuje konfrontacja rozwiązań na forum klasy i ponowna praca w grupach udoskonalająca pierwotne koncepcje przez następne 6 minut. Na koniec następuje kolejna konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i zapisanie na tablicy wniosków końcowych.
5. Uczniowie wypowiadają się na temat polityki państwa wobec zjawiska bezrobocia i oceniają ją, podając argumenty potwierdzające ich stanowisko. Fakultatywnie: może dojść do dyskusji za i przeciw wobec polityki państwa wobec zjawiska bezrobocia.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Stopa bezrobocia rejestrowanego, swaid.stat.gov.pl.
Agnieszka Kaczyńska, Wpływ bezrobocia na rodzinę, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, 2004.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą na podstawie schematu przygotować własną mapę myśli lub prezentację na temat bezrobocia w ich regionie.