Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Bezrobocie jako zjawisko społeczno‑gospodarcze

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VI. Wybrane problemy polityki publicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) przedstawia działania w celu ograniczenia bezrobocia i wykluczenia społecznego na przykładzie działalności urzędu pracy w swoim powiecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje, czym jest bezrobocie;

  • analizuje skutki bezrobocia;

  • ocenia politykę państwa wobec zjawiska bezrobocia.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda kuli śnieżnej;

  • rozmowa nauczająca;

  • analiza Phillipsa 66;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A4, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie poznają definicję bezrobocia – metoda kuli śnieżnej. Uczniowie w parach ustalają definicję nierówności społecznych, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją bezrobocia. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się ze schematem interaktywnym, a następnie wykonują zamieszczone pod nim ćwiczenie.

2. Na podstawie schematu interaktywnego następuje rozmowa nauczająca na temat przyczyn i skutków bezrobocia. Zadaniem uczniów jest dostrzeżenie przejawów bezrobocia w ich środowisku i zauważenie jego skutków.

3. Nauczyciel przedstawia temat pracy w grupach: Jak ograniczać bezrobocie w Polsce?

4. Uczniowie dzielą się na 6 grup. Grupy te przygotowują pomysły na rozwiązanie problemu w ciągu 6 minut, po czym następuje konfrontacja rozwiązań na forum klasy i ponowna praca w grupach udoskonalająca pierwotne koncepcje przez następne 6 minut. Na koniec następuje kolejna konfrontacja pomysłów na forum klasy – porównanie dojrzałości rozwiązań i zapisanie na tablicy wniosków końcowych.

5. Uczniowie wypowiadają się na temat polityki państwa wobec zjawiska bezrobocia i oceniają ją, podając argumenty potwierdzające ich stanowisko. Fakultatywnie: może dojść do dyskusji za i przeciw wobec polityki państwa wobec zjawiska bezrobocia.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji Sprawdź się wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Stopa bezrobocia rejestrowanego, swaid.stat.gov.pl.

Agnieszka Kaczyńska, Wpływ bezrobocia na rodzinę, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, 2004.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą na podstawie schematu przygotować własną mapę myśli lub prezentację na temat bezrobocia w ich regionie.