Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Pomiary bezpośrednie i pośrednie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | nauczanie przez dociekanie IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, burza mózgów |
Formy zajęć: | wspólna praca całego zespołu klasowego. |
Środki dydaktyczne: | przygotowane przez prowadzącego przykłady pomiarów bezpośrednich i pośrednich oraz podawane „ad hoc” przykłady przez uczniów |
Materiały pomocnicze: | multimedium z tego e‑materiału |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Omówienie przykładu z pierwszej części tego e‑materiału oraz wspólne poszukiwania przykładów podobnych. Rozpoznanie w nich wspólnej cechy, jaką jest bezpośredni odczyt wielkości mierzonej. | |
Faza realizacyjna: | |
Na podstawie przykładów znalezionych w części wprowadzającej omówienie cech szczególnych pomiarów bezpośrednich, konieczności zapewnienia odpowiednich warunków zewnętrznych prowadzenia pomiarów oraz wykonania wszelkich działań prowadzących do uzyskania ostatecznego wyniku wewnątrz urządzenia pomiarowego. Skonstatowanie, że wynik pomiaru bezpośredniego musi być podany w jednostkach wielkości mierzonej. | |
Faza podsumowująca: | |
Wspólne przedyskutowanie schematu podanego w Multimedium tego e‑materiału. Rozwiązanie zadań 1, 2, 3, 7, 9 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Rozwiązanie zadania 4, 5, 6, 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Schemat podany w Multimedium jest wykorzystany w podsumowującym stadium lekcji. Może być także polecony uczniom dla konsultacji przy wykonywaniu zadania domowego. |