Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Jan Pluta

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Pomiary bezpośrednie i pośrednie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. definiuje pomiary bezpośrednie i pośrednie,

  2. ocenia, czy dany pomiar można uznać za bezpośredni, czy za pośredni,

  3. wymienia inne kryteria podziału pomiarów, dotyczące metody porównywania oraz przetwarzania sygnałów pomiarowych.

Strategie nauczania:

nauczanie przez dociekanie IBSE

Metody nauczania:

wykład informacyjny, burza mózgów

Formy zajęć:

wspólna praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

przygotowane przez prowadzącego przykłady pomiarów bezpośrednich i pośrednich oraz podawane „ad hoc” przykłady przez uczniów

Materiały pomocnicze:

multimedium z tego e‑materiału

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Omówienie przykładu z pierwszej części tego e‑materiału oraz wspólne poszukiwania przykładów podobnych. Rozpoznanie w nich wspólnej cechy, jaką jest bezpośredni odczyt wielkości mierzonej.

Faza realizacyjna:

Na podstawie przykładów znalezionych w części wprowadzającej omówienie cech szczególnych pomiarów bezpośrednich, konieczności zapewnienia odpowiednich warunków zewnętrznych prowadzenia pomiarów oraz wykonania wszelkich działań prowadzących do uzyskania ostatecznego wyniku wewnątrz urządzenia pomiarowego. Skonstatowanie, że wynik pomiaru bezpośredniego musi być podany w jednostkach wielkości mierzonej.
Odnajdywanie wspólnych cech w różnego typu pomiarach i na tej podstawie klasyfikowanie ich na bezpośrednie i pośrednie.

Faza podsumowująca:

Wspólne przedyskutowanie schematu podanego w Multimedium tego e‑materiału. Rozwiązanie zadań 1, 2, 3, 7, 9 z zestawu ćwiczeń.

Praca domowa:

Rozwiązanie zadania 4, 5, 6, 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Schemat podany w Multimedium jest wykorzystany w podsumowującym stadium lekcji. Może być także polecony uczniom dla konsultacji przy wykonywaniu zadania domowego.